2. Mediteren in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anne Ven - WaarBenJij.nu 2. Mediteren in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anne Ven - WaarBenJij.nu

2. Mediteren in Chiang Mai

Door: A. van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 September 2013 | Thailand, Chiang Mai



Ik arriveerde 27 augustus in Bangkok en zag tot grote vreugde meteen een monnik lopen. In alle grijs en grauw een prachtige oranje verschijning. Tegelijkertijd in tweestrijd: ga ik hem in zijn voetstappen volgen of geniet ik van deze aanwezigheid van een afstandje? Ik koos voor nummer twee en voelde me hierbij meer dan voldaan. En zo genoot ik in Bangkok en Chiang Mai nog velen malen meer.

Met het citaat 'There is no elevator that brings you to success, you have to take the stairs' in mijn gedachten bedankte in vriendelijk de chauffeur welke me 3 september om 13.50u achterliet op het puntje van de berg Doi Suthep. Ik stond stil voor de immens grote trap, keek nog eens goed om me heen en haalde een keer diep adem. 'Oh my Buddha, het is zover. Één, twee, drie, tweehonderdvijftig, driehonderdvier ...'
Ik werd uiterst vriendelijk ontvangen en kreeg de sleutel van kamer 204. Simsalabim en ik was net als eenieder: compleet in het wit, au naturel, stil en onderweg naar zen.

Ik zit in de meditatiehal. De opdracht die ik van mijn leraar (een heel vriendelijke, goedlachse monnik waarvan zijn grote bril op het puntje van zijn neus staat, welke regelmatig onder het praten kort en krachtig lucht uit zijn neusgaten schiet, zich dagelijks verontschuldigt omdat zijn praatje weer langer duurde dan gepland, hij die met een huppeltje loopt en empathie ademt) kreeg: een kwartier lopend mediteren en een kwartier zittend mediteren en dit natuurlijk blijven herhalen gedurende de dag. Ik stel mijn alarm in op een kwartier en doe wat me gezegd wordt. Ik begin met zittend mediteren. Een kwartier lang bij het inademen 'rising' zeggen in gedachten en bij het uitademen 'falling', hoe simpel kan het zijn? Ik hoor dan met mijn gedachten bij mijn buik te zijn. 'Rising, falling, rising, is mijn rug wel recht genoeg, falling, rising, jeuk, falling, mug, rising, houd ik mijn handen wel goed, hoeveel minuten zit ik al, wat is al dat geluid zeg, falling, oké Anne, kom op: focus!, rising, falling, rising.... Zucht!' Ik open mijn ogen en kijk om me heen. Stuk voor stuk lijken de anderen heel vredig en in complete balans te mediteren. Ik leun tegen een koude, dikke, witte pilaar versierd met spinnenwebben en kijk hoe de één een halfuur lang met een glimlach op haar gezicht in een prachtige, ik zou zeggen perfecte, houding zit en hoe een ander rustig verder loopt terwijl er om hem heen van alles gaande is. Ik zak onderuit, lig in de meditatiehal op mijn rug met mijn armen over elkaar en in plaats van het hebben van een jaloerse houding zeg ik in gedachten tegen hen: 'Metta', wat betekent: love and kindness, liefde en vriendelijkheid. Dag één, nog ruim twintig te gaan.... Dagen waarin ik mezelf niet de kans geef eerder te stoppen dan mijn telefoon me aangeeft, dat mag geen gewoonte worden. Ik ga oefenen om sterk te blijven!
Elke dag om 05.00u op, luisteren naar de monnik van 05.30u tot 06.45u en om 07.00u ontbijten. Van 08.00u tot 11.00u individueel mediteren en om 11.00u lunch. Van 12.00u tot 18.00u individueel mediteren maar rond 13.00u report met de monnik om tijdsduur en vervolg van de meditatiestappen te bespreken. Van nul uur mediteren, naar het liefst toch wel een uur of acht per dag, 15 minuten uitbreiden naar 45, van 2 stappen tijdens het lopen naar 6, van 'rising en falling' naar 28 punten op je lichaam aanraken met je gedachten en dit alles met genoeg energie door de overheerlijke vegetarische maaltijden die elke dag vers werden bereidt. Maar toch wel de kers op de taart was Buddha day. Bij Buddha day (wordt vergeleken met een kerkbezoek op zondag voor de Christenen) voelde ik me als een kind in de snoepwinkel. Met z'n allen 's avonds naar de hoofdtempel om samen met tig monniken, heel oud en o zo jong, een ceremonie te houden en later te chanten.

Het enige moment dat ik sprak was tijdens mijn report om 13.00u. Als de monnik vroeg hoe het met me ging en ik antwoordde ' I'm good, thanks' of 'it's pretty difficult today' dan was dat ook meteen het laatste wat ik sprak voor de komende 24 uur, op chanting na dan. We chantten 's avonds om zes uur. Hierbij eren we o.a. Buddha, Sangha en the Dhamma. Drie kwartier lang zeggen we, op traag doch aangenaam ritme, verschillende teksten op. Woorden als 'ugkhidtakhagkhamatihadthasuthārunantang' en 'mārātiregamapiyudchitasabparadthing' klinken mij inmiddels niet meer vreemd. Toch bleef het komisch te luisteren naar anderen tijdens dit gebeuren. Sommigen hielden wijs stil, anderen liepen standaard twee seconden achter op de tekst en ik hield me in niet ritmisch mee te bewegen met mijn lichaam en met mij vingers te klakken. Heb je dat namelijk ooit een monnik zien doen?
"Het doel van chanting is een lange, ontspannen ademhaling creëren waardoor je dicht bij je onderbewustzijn kunt komen. Niets is namelijk zo gezond voor lichaam en geest als dat, wat overigens alleen te realiseren is door rust en balans.
Denken is vermoeiend en als je nagaat dat we gemiddeld 60.000 keer per dag denken en dat mogen danken aan onze (gevoelige) zintuigen welke in de meeste gevallen de emotie voor het denken (je intelligentie) plaatsen. Men wordt emotioneel betrokken, raakt uit balans, zegt/ doet en denkt dingen die hij /zij niet wilt of meent, denkt hier daarna pas over na en kan hier vervolgens dagen/weken/maanden/jaren/decennia in blijven hangen of hier mee blijven associëren. Als je nagaat dat je al minimaal 10.000 dagen zo leeft, is het een hele klus je 'monkey mind' (gedachten die als dertig gespannen elastieken die tegelijkertijd worden doorgeknipt een eigen weg gaan) onder controle te krijgen. Dus begin maar met metta (voor alles wat leeft), maak van negatief positief, denk voordat je praat, houd 'Anidjang' (niets is voor altijd) in gedachten en visa versa. Je kan het ook zo zien: je hersenen zijn je hardware in je lijf, mindfullness is de software."
Ik kan niet anders dan elke dag om 05.30u met grote betrokkenheid naar de verhalen van de monnik luisteren. Wat een wijsheid, prachtig!

Dinsdagavond, 20.30u. Storm, regen, kou en pikkedonker. Het is spekglad en ik verlaat meer dan voldaan de meditatiezaal. Het is me gelukt 45 minuten lopend en zittend te mediteren, YES! En omdat een kreet van vreugde nou niet bepaald gepast is in deze stilte, huppelde ik al zingend in een klein drafje met een eigen bedachte beat op de teksten van de chanting naar mijn kamer. Ik heb geleerd altijd dankbaar te zijn, alles en iedereen te bedanken (want als het niet fijn was, dan was het wel leerzaam). Dus ik bedankte de regen, later de spekgladde stoep welke er voor zorgde dat ik mijn voeten enkele seconden niet onder controle had, de dikke pad die ik hiermee bijna trof, de vuurvliegjes die me achterna zaten als voetzoekers met oud op nieuw, de spin die zo groot was als mijn hand, de dikke salamander en alle grote torren en andere reusachtige insecten die me aanvielen omdat ik licht bij me droeg.
Het bedanken van de aanwezigheid van de insecten was pittig voor me. Ze kwamen zo onverwachts en tegelijkertijd was ik zo op mijn hoede. 'Het spijt me echt monnik, maar ik produceer hardop scheldwoorden en kijk eerst heel boos voordat ik de insecten bedank en lief naar ze lach. Ik heb wel geleerd de wilde honden en katten niet meteen te associëren met rabiës en met een grote boog vol afgunst en angst om hen heen te lopen. Maar vraag me niet ze net zo innig te knuffelen als dat meisje uit Argentinië doet. En weet U, ik heb nog geen mug gedood en zelfs grote torren gered. Ik heb gedoucht met spinnen en muggen en gekeken waarnaar ik de warme straal kon richten zonder een van hen te raken. Oh en trouwens, de nood was heel hoog maar omdat het toilet vol met mieren zat ben ik gaan mediteren om mijn blaas onder controle te krijgen. Ik vraag U niet om een schouderklopje, maar begrijp dat ik alle regels serieus neem.'

Na weken voorbereiding, van momenten alleen tussen de wierook en het kaarslicht in een knus kapelletje tot mediteren met anderen om me heen, was het moment daar: determanation.
Determanation (vaststelling, bepaling) houdt in: 72 uur lang zittend, staand en lopend mediteren met vier regels:
1. Niet praten: zo leer je denken voor je praat en luisteren naar jezelf.
2. Niet douchen: om puur en in eigen gevoel te blijven.
3. Niet slapen: tijdens slapen heb je geen invloed op je eigen gedachten, is je onderbewustzijn actief en dit kan je uit balans brengen.
4. Alleen mediteren in je kamer: je leert alleen leven (zonder luxe) en hiermee tevreden zijn. Het eten wordt naar me gebracht en ik verlaat mijn kamer alleen om naar de wc te gaan, tanden te poetsen en water te halen.
Ik kijk uit mijn raam, de zon schijnt waardoor er veel leven is in de natuur. Kleurrijke vlinders en vogels houden me gezelschap, eekhoorntjes laten zich zien en het orkest van hoge (on)regelmatige geluiden is luid hoorbaar. 'Door vol te houden bereikte ook de slak de Ark', zeg ik tegen mezelf en de determanation begint. Het is relaxed, prima en goed vol te houden, maar tegelijkertijd ook super zwaar en afzien. Af en toe betrap ik mezelf op het feit dat ik wegdroom en het ene binnenpretje na het andere heb. Ik geniet van deze mooie herinneringen maar probeer me daarna weer te focussen.
's Nachts mocht ik mediteren in de meditatiezaal. Gelukkig had ik de eerste twee nachten gezelschap (in vorm van aanwezigheid) van Natalia uit Parijs. Ik was daar toch liever met tweeën dan alleen. Ik heb tientallen mensen zien komen en gaan en maar zelden koos iemand voor de cursus van 21 dagen. Heel fijn dat dit samenviel.
Vooral de nachten waren zwaar voor me. Al knikkebollend, bevangen door de kou en met lood in mijn sokken mediteerde ik of probeerde ik het. Het balkon was de ultieme plek om even op te laden: avonden achter elkaar volle maan, uitzicht op Chiang Mai, frisse lucht en stilte.
Als je echt gaat zitten met de intentie om te mediteren heb je niks te zeggen over wat er vervolgens zal gebeuren. Zo hield ik plots de minuten niet meer bij alsof het ellenlange routes waren van tig kilometer of meer. In het begin dacht ik dat ik de enige persoon in de geschiedenis van de wereld zou zijn die mijn gedachten niet tot stilte zou kunnen manen. Een Indiaanse monnik citeerde uit de Bhagavad Gita: 'De geest is rusteloos, woelig, sterk en onbuigzaam. Volgens mij is hij even moeilijk te beteugelen als de wind.', waarna ik vol tevredenheid terugdacht aan mijn 'carrière' als amazone waarbij ik de kneepjes van het beteugelen heb geleerd. En zo...
Zo werden gedachten slechts vage herinneringen.
Harde geluiden hoorde ik niet meer.
Steken van een mug voelde ik niet meer.
Scherpe geuren rook ik niet meer.
Mijn zicht was één met mijn gedachten, ik keek wel maar zag niet.
Ik heb mijn derde oog amper gevoeld, geen warme tintelingen over mijn lichaam gehad of fel licht gezien... Maar ik heb wel, tijdens de determanation, mogen ervaren hoe het is om helemaal nergens dan alleen bij jezelf te zijn met je gedachten. Fijn, doel behaald! :) Zentastic! Dit wordt dus bedoelt met mediteren.

Het was een fantastisch leerzame ervaring. Eénentwintig dagen was lang, mentaal en fysiek erg zwaar, maar ik ben elk moment dankbaar. Vooral de determanation heeft me meer gebracht dan ik had durven hopen. Niet praten en geen internet vond ik heerlijk.
Ik raad iedereen aan dit te gaan ervaren, maar zij die al twijfelden om te gaan.. Wat doe je nog achter je tablet, telefoon of pc? Tas pakken, nu!

Na Chiang Mai ga ik naar Pai. Genieten van de hippies en niets anders doen dan foto's maken en voetafdrukken achterlaten.
Ik heb geleerd me niet met de toekomst bezig te houden... ;) Dus hoe mijn reis er verder uit zal zien nadat ik Thailand rond 25 oktober zal verlaten...?
De mogelijkheid is er je mailadres in te vullen, links in de balk naast deze tekst. Zo krijg je vanzelf bericht als er een nieuw verslag is geplaatst op de site, mocht je dat willen.


En dank jullie wel, fijn al die lieve berichtjes! X

Ps. Ik upload z.s.m. filmpjes van Buddha day.




  • 23 September 2013 - 08:41

    Noortje:

    Lieve lieve An,

    Wat een geweldig verslag, ik MOEST het meteen even lezen. Wat gaaf dat je doel behaald is en wat was ik blij vanmorgen meteen iets van je te horen.

    Geniet lieve zus! X

  • 23 September 2013 - 08:52

    Marloes:

    Ik heb met heel veel spanning zitten wachten op je eerste verhaal. Hoe zou de ervaring zijn? Knap dat je hebt doorgezet en heel erg fijn dat het je zoveel heeft gebracht.
    Geniet van de komende tijd!

    xx Marloes

  • 23 September 2013 - 08:57

    Loeki:

    Hé Anne! Wat een inspirerend verhaal en van mij krijg je dat schouderklopje hoor en ook heeel veel respect!! Geniet ervan :)... x Loeki

  • 23 September 2013 - 08:59

    Marleen:

    Hey Annie,

    Wat een geweldig reisverslag en wat een bijzondere weken heb jij meegemaakt!! Heel mooi om te lezen. Heel veel plezier in Pai!

    Liefs Marleen (Queenie ;) )

  • 23 September 2013 - 09:02

    Judith:

    Lieve Anne,

    Wat ben ik trots op jouw lief nichtje! Jij altijd op zoek naar wie je bent, genietend van de mensen om je heen, maar waar blijf jij in dat geheel. De zoektocht naar jezelf....
    Wat een geweldig verslag en wat een ervaring! GEWELDIG! Prachtig hoe jij het allemaal kunt verwoorden, zodat wij iedere keer weer een onderdeel mogen zijn van jouw reis.

    Geniet van het vervolg, wij volgen op de voet jouw verhalen.

    Liefs
    Judith

  • 23 September 2013 - 09:11

    Mari Van Summeren:

    hallo anna,

    Een geweldige prestatie. Knap dat je dit 21 dagen hebt volbracht.
    Wij wensen je nog veel reisplezier en kijken uit naar een volgend verslag.

    Groetjes en geniet er nog van
    Fam van Summeren Zeeland

  • 23 September 2013 - 09:11

    Lincy Van Den Tillaart:

    Hey lieve Anne,

    Gespannen gewacht op je ervaringen! Vaak heb ik gedacht, hoe is het met d'r?! Geen bericht was goed bericht.. En inderdaad. Super om je ervaringen, belevenissen en de gedachte erachter te lezen.
    Respect!

    Geniet in Pai, Pai is geweldig, relax en zo mooi! Ik ga je zeker verder volgen :)

    Geniet!! X

  • 23 September 2013 - 09:17

    Janneke:

    Wauw Fos!!

    Ik ben er echt even stil van...

    Wat ontzettend stoer en gaaf om te horen hoe het je vergaan is!
    Ik ben retetrots op jou en blij dat het mediteren je gebracht heeft waar je op hoopte, sterker nog: dat het je nog veel meer gebracht heeft dan je had durven hopen!

    Bijzonder dat je dit ondernomen hebt, daar ga je nog heel lang heel veel plezier en kracht uithalen!

    Knap hoe je zo'n ervaring op papier hebt gekregen Fos, top!

    Geniet nog heel lang en veel na van deze geweldige ervaring!

    Dikke kus,

    je trotse zus!


  • 23 September 2013 - 09:23

    Je Moeder:

    Ha lieve Anne,
    Wat n verrassing dat wij nu weer iets van je horen, het was zoooo stil.
    Een heel mooi indrukwekkend verhaal heb je geschreven. Een ervaring voor het leven.
    Nu gaat je echte reis beginnen!!!
    Ik spreek je snel.
    Liefs xxx

  • 23 September 2013 - 09:51

    Maike:

    Ha an!
    Wat een mooi en boeiend verhaal!!!
    Fijn dat je er zoveel aan hebt gehad! Echt knap dat je de 21 dagen hebt vol gehouden!
    Veel plezier nog met je verdere reis, geniet ervan!
    X Maike.

  • 23 September 2013 - 11:14

    Linda En (koen Ook Natuurlijk):

    Anne,

    Ik kan er met mijn verstand nog steeds niet bij, zo knap vind ik het.
    Dikke vette bewondering omdat het voor mij hels zou zijn. Ik heb mindfulness gedaan maar werd er diep ongelukkig van, daarom vet respect voor je.
    Ik was zo nieuwsgierig naar je ervaringen en ze zijn precies wat ik hoopte, goed!
    Geniet ervan dikke x

  • 23 September 2013 - 12:54

    Sanne:

    Hey anne,

    Super knappe prestatie! Geniet van je reis!
    Groetjes marco sanne ilza en...

  • 23 September 2013 - 12:59

    Rob:

    Annie,

    Wat een indrukwekkend verhaal om te lezen. Knap wat je hebt gedaan!! Ik ben blij dat het veel voor opgeleverd heeft!!
    Spreek je snel.

    xxx

  • 23 September 2013 - 13:08

    Mia Van Den Heuvel:

    Hoi Anne,
    Hartstikke mooi verhaal.
    Knap hoor Anne dat je het zolang volgehouden hebt,
    en dat het goed met je gaat.
    Nog een fijne reis
    Groeten Mia en Piet.

  • 23 September 2013 - 15:20

    Ingrid Lunenburg:

    Hoi Anne,Indrukwekkend verhaal zeg.het komt helemaal goed met jouw reis.geniet ervan en vol spanning wachten we op je volgende verhaal.groetjes Harrie en Ingrid

  • 23 September 2013 - 15:40

    Jeanne:

    Anne. WAW

    Hoe krijg je iemand stil ?????
    Gewoon jouw verhaal laten lezen .
    Wat een avontuur, maar zeker wat een beleving. Ik maak een diepe buiging voor jou, want ik doe je dit niet na.

    Ik blijf je volgen, en ga jouw verhalen bundelen.
    Lieve groetjes vanuit Veghel.

    Jeanne

  • 23 September 2013 - 16:23

    Dude:

    Anne.

    Lezen, beleven, ervaren, glimlachen en voelen.
    Jouw verhaal, jouw beleving enorm
    Trots en voldaan,
    een enorme klus geklaard.
    Bagage extra maar geen last

    X X Thump up VP

  • 23 September 2013 - 17:48

    Joost:

    anne!!
    ouwe bikkel!
    non de hen wat een ervaring! super mooi!
    heel veel plezier met het vervolg van je reis en ik kijk uit naar je volgende verslag!

    groetjes joost!
    xxx

  • 23 September 2013 - 18:03

    Bram Wisse:

    Anne, wat bijzonder dat je er nu klaar mee bent. Gefeliciteerd! We weten allebei dat het niet niks was en dat er genoeg afhakers zijn! Veel plezier verder!
    Bram

  • 23 September 2013 - 18:28

    Suzan:

    Zo puur!!! En wat schrijf je mooi, alsof we in gesprek zijn :)

    ...heerlijk gewoon jezelf kunnen en mogen zijn! Lekker je wezen volgen...ENJOY lieve Anne!!! :)

    xx

  • 23 September 2013 - 18:56

    Carmen:

    Ha lady!

    Knap! Goed om te lezen dat het een hele waardevolle ervaring was. Die rust vasthouden en genieten van elk moment! Inspirerend, vooral ik nu over een tijdje naar Peru ga. Ook op zoek naar een fijne balans. Ik blijf lezen..

    Liefs
    Carmen

  • 23 September 2013 - 19:04

    Moniek:

    Lieve An! super dat je dit hebt gedaan. Dit is wat je wilde en knap jouw doorzettingsvermogen! Ik ben erg blij om vandaag weer iets van je gehoord te hebben! ik heb vaak aan je gedacht. Hoe zal Anne het toch hebben?? We spreken elkaar snel.

    Ik wens je nog heel veel reisplezier en het allerbeste toe.

    X Moniek



  • 23 September 2013 - 20:19

    Riia En Henk Van Summeren:

    Bzzz...mijn mobiel... Lieve peetouders...zo begon jou berichtje aan ons.
    De afgelopen week heb ik diverse keren aan je gedacht Anne, maar nu was
    Ik je ff vergeten en toen kwam je smsje. Wat mag je trots op jezelf zijn. Je hebt
    Je doel bereikt en dat heb je zelf gedaan. Dat spreekt van 'karakter'. Doorzetter!
    Een prachtige ervaring voor een 'leven 'lang'. Ik denk dat jij nu weet wat genieten is.
    Gelukkig heb jij nog een zee van tijd om te genieten. Tijdloos, kijken wat er op
    Je pad komt..We zijn erg trots op je! Maak er iets moois van (y).
    Xx en groetjes van je peetouders

  • 23 September 2013 - 20:32

    Thijs:

    WAUW Anne...!
    Echt supermooi verhaal, leuk om te lezen dat het je goed vergaan is.
    Ik denk dat Hanneke straks als ze thuis komt haar koffer pakt, haha!
    Enjoy je verdere reis Anne en we lezen je weer!
    Groeten,
    Thijs

  • 23 September 2013 - 21:01

    Nancy:

    Hoi Anne,

    ...ik ben onder de indruk! Van je belevenissen, je moed en doorzettingsvermogen en je geweldige schrijfstijl (moet je iets mee doen!). Wat fantastisch dat het mediteren je gebracht heeft wat je ervan hoopte.
    Heel bijzonder moet het zijn geweest...jouw prachtige teksten en uitspraken zetten je aan het denken!

    Ik wens je nog veel moois toe nog op je verdere (levens)reis!
    x Nancy

  • 23 September 2013 - 21:11

    Loes:

    Lieve lieve schat!

    Wat heb je toch weer een prachtig verhaal geschreven!! Ik ben super trots op jou en wat je allemaal bereikt hebt!! Dat pakt niemand je meer af (dat blijven we maar zeggen hè)!!

    Ik spreek je snel lieverd!

    Dikke kus voor jou!!

  • 23 September 2013 - 23:17

    Hanneke:

    Woh Anne,

    RESPECT!
    Ook ik ben er stil van! Wat lijkt het een geweldige ervaring om zo veel rust in je hoofd te hebben!
    Je hebt je ervaringen prachtig verwoord. Ik kijk samen met alle anderen uit naar je volgende verslagen.

    Groetjes Hanneke

  • 24 September 2013 - 00:20

    Koen :

    He Anne,

    Moest toch nog even kwijt dat ik het echt ongelofelijk vind wat je gedaan hebt en in de tussentijd heb ik er moeite mee me een beeld te vormen van wat het nu eigenlijk precies met je doet.
    Je moet wel honderdduizend keer gedacht hebben ik stop er mee, of ze zoeken het maar uit. Alleen je schrijft er zo zen over dat dat misschien toch wel niet het geval is geweest. Echt bijzonder en blijf er gebruik van maken.
    Geniet van je verdere reis en we zien het volgende verslag wel verschijnen.

  • 24 September 2013 - 01:00

    Gerda Van Kessel:

    Lieve Anne!!
    Meisje meisje wat heb ik me zelfs druk gemaakt om je, om wat je ging doen. Ik vond het eigenlijk maar niks. Dat weet je!! Ik vond het best wel eng. Maar nu ik je verhaal lees wordt ook ik er heel stil van, diep respect voor je!! Wat een ervaring en wat goed denk ik om dit mee te maken, ook al zal het soms wel heel moeilijk zijn geweest. Prachtig beschreven. Ik ben blij nu wat van je te horen, want het duurde wel lang. Geweldig Anne, wat een ervaring.
    Fijne reis verder en ik blijf je volgen.
    Vele groeten, Gerda

  • 24 September 2013 - 14:24

    Jacques De Groot:

    Hi Anne,
    heel mooi hoe jij je de ontsluiering van je diepere "ik" weet te beschrijven.
    Ik hoop dat de opgedane ervaringen en emoties de balans in je leven kunnen verstevigen en een waardevolle kennisbron zullen zijn en uiteraard in de voortzetting van je reis.
    Blijf genieten.
    met vele groeten
    Jacques en Dian

  • 24 September 2013 - 20:02

    Eugenie:

    Hi Anne,

    Ik ben er even voor gaan zitten. Zodat je verhaal goed op me kon inwerken. Ik had het gevoel dat ik op een gegeven moment naast je zat. Adem in, adem uit. Je verhaal bracht rust, inspiratie.
    Ik ben een stapje dichterbij gekomen om ook eens zo'n avontuur te gaan ondernemen.

    Je hebt alles zo mooi in de woorden kunnen vatten. Heerlijk om te lezen!

    Dank je, dat je mij weer hebt meegenomen op weer een adembenemende reis. Veel plezier de komende weken.

    Groetjes,
    Eugenie

  • 25 September 2013 - 08:27

    Petra Je Was Mijn Bizonderen Hulp :

    Meid ik zoveel respect. voor jou denk elke dag aan je kon ik ook maar een keer mijn hoofd leeg maken nog een heel fijn reis ik ben zo trots op je ik hou van je xxxxxxxxx

  • 25 September 2013 - 19:21

    Juul :

    lieve Anne,

    Met veel bewondering je verhaal gelezen.
    Geweldig wat een ervaring!

    Nu genieten van zon zee en stappen! De drukte weer opzoeken en contacten maken....
    Veel plezier!

    Juul

  • 25 September 2013 - 21:32

    Rien In De Rolstoel:

    Hoi anne wat éen biezonder verslag zo te horen heb je veel geleerd wat al dacht tijdens mijn meditasies ben je vaak dôor gekomen en heb ik je veel kracht gegeven ik hoop dat je nu nog blijft mediteren want dat doet je goed zo te horen nog een fijn trip en doe de hippies de groette van me . Rien en een knuffel

  • 25 September 2013 - 23:01

    Bente, Timo, Michel En Wendy:

    Lieve Anne, wat een super mooi verhaal en voor jouw een geweldige ervaring. We zijn helemaal sprakeloos en vinden het echt SUPER knap dat je dit hebt gedaan!!! En wat goed van je dat je hebt volgehouden, zal vast niet altijd makkelijk geweest zijn. Maar het lijkt me heerlijk om je hoofd eens helemaal leeg te maken, wil mij niet lukken....

    Bente heeft vaak gevraagd of juf Anne al wat geschreven had, want oh wat mist ze jou en ze was zo benieuwd hoe het met je ging en wat je allemaal aan het doen was! Morgen ga ik samen met haar het verslag nog eens doorlezen, ze zal het geweldig vinden (vooral ook de foto's).

    Anne we wensen je nog een hele fijne reis en nu eerst weer even lekker genieten van alles om je heen en van de Hippies!!!

    Liefs Bente Smits, Timo, Michel en Wendy

  • 26 September 2013 - 10:57

    Jeanette Dekkers:

    Hoi Anne,

    Vol bewondering heb ik je verhaal gelezen. Wat heb jij dat prachtig omschreven. Wat heb jij een doorzettingsvermogen!!! Ik denk dat je deze ervaring je hele leven met je mee gaat dragen en dat je hier heel veel aan zult hebben in je verdere leven.
    Ik wens je nog een geweldige tijd en blijf je graag volgen

    Jeanette

  • 26 September 2013 - 15:38

    Esther, Michel & Isa:

    Lieve Anne,

    Eindelijk dan een bericht van jou! We waren zo benieuwd hoe het met je ging!
    Met Isa jou belevenissen gelezen en af en toe wat extra uitleg gegeven zodat ze het ook begrijpt;-)
    Super knap van jou dat je het gedaan en volgehouden hebt, maar als je echt iets wilt dan lukt het je en geeft je dat een voldaan en trots gevoel. Je hebt het prachtig beschreven.

    Wij wensen je een hele fijne verdere reis en blijven je natuurlijk "volgen"

    Liefs van ons en een hele dikke knuffel van Isa

  • 29 September 2013 - 16:58

    TT:

    Jeetje Anne,

    Toch maar mooi weer gelukt in de stilte in de tempel! Wat knap van je!
    Wat schrijf je prachtig; indrukwekkend.
    Nu kun je met je mind in balans je reis voortzetten Anne!!

    Liefs TT

  • 03 Oktober 2013 - 17:44

    Bo-anne:

    ik mis je ? waar ben je nu in welke land ga je allemaal ?l is het leuk? op mij nieuwe school is eerste week beetje leuk

  • 03 Oktober 2013 - 18:03

    Bo-anne:

    ik heb edie nog ik was die vergeten aan jou tegeven sorry? is het leuk in die land?

  • 03 Oktober 2013 - 18:56

    Rien In De Rolstoel:

    Hoi Anne bedankt voor je biezondere kaart wat was dat een verrasing . Ik hoop dat alles goed met je gaat en ik wens je veel reis plezier .gr. rien

  • 03 Oktober 2013 - 19:23

    Christel:

    Hoi Anne,

    Wauw, wat een verhaal. Heel veel respect voor je, knap dat je hebt gedaan wat je graag wilde. En wat fijn dat het je heeft gebracht (en zelfs meer dan) wat je gehoopt had. Een mooie start van een geweldige ervaring. Anne, ik hoop dat de rest van je reis je ook zal brengen waar je hoopt te komen, letterlijk en figuurlijk bedoeld.

    Liefs Christel

  • 04 Oktober 2013 - 09:11

    Bente:

    hee anne ik mis je heel erg ik vint het nog steets moelijk op school veel liefs bente

  • 04 Oktober 2013 - 19:16

    Ria:

    Hey Anne,

    Zoals je weet heb ik heel veel respect voor hetgeen je bent aangegaan en hebt volbracht!!! Echt supergoed van je. Je heb hierdoor weer meer van jezelf ontdekt. De mooie gedachten die je in je verhaal hebt beschreven altijd weer proberen het positieve in iets te kunnen ontdekken en te kunnen zien. Blijft dat altijd vasthouden!!! Het brengt je verder in je leven, het verruimd je leven. Deze levenshouding breng je ook over op anderen. De gedachte wanneer velen dit ook zouden oppakken zou de wereld een stuk mooier kunnen maken.

  • 07 Oktober 2013 - 23:04

    Petra Vogels:

    Hoi Anne

    Wat een prachtige ervaring en zo mooi beschreven! Knap dat je het volgehouden hebt!
    Geniet nu van het mooie Thailand.
    Ik blijf je graag volgen.

    Groeten uit Vorstenbosch

  • 12 Oktober 2013 - 12:34

    Sally:

    Hi Anne,

    Wij hebben met veel veel plezier en vooral bewondering je prachtig geschreven verhaal mogen lezen...!
    Mijn (Sally) interesse om te mediteren is zeker gewekt!!
    Veel plezier verder en geniet .., maar dat heb je nu absoluut geleerd

  • 14 Oktober 2013 - 08:17

    Reggi William Mex Bik:

    Hoi Anne,

    We hebben je verslag meteen gelezen en zijn meteen zo onder de indruk......,vandaar dat we het nu nog maar een keer lezen. Jeetje Anne, wat knap, wat mooi, wat bijzonder! Super van je! Hopelijk word je verdere reis net zo super als dit super begin. Geniet er van. Jouw positieve verslag geeft ons ook positiviteit, want in deze wereld krijg je dit niet zomaar, daar moet je zelf achter staan en zelf het goede voorbeeld in geven.

    Groetjes Mex, Bik, William en Reggi

  • 18 Oktober 2013 - 17:45

    Boanne:

    ik miss je heel erg ? je brief was aardig en mooi ?

  • 19 Oktober 2013 - 00:03

    Sander:

    hoi. Lieve. Anne. ik. Mis. Jou. Elke. dag. Love. you. Anne.
    groetjes. van. Sander. heel. veel. kusjes. van. Sander. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx. heel. veel. Liefs. van. Mij. xxxxxxxxxx

  • 20 Oktober 2013 - 21:39

    Anja:

    Hoi Anne wat een ervaring !! Nog bedankt voor je mooie kaart. We blijven je volgen en kijken uit naar je volgende reisverslag. Knuffel Anja

  • 23 Oktober 2013 - 06:54

    It's Me:

    Hi anne it's me,
    Wonderful good day and funny meeting but you understand what ? or i say what ? no... never...
    You have a really good spirit and people like you there are little.
    Thank's for many crazy laughters. Sorry but everything for me was booked.
    I wish you a very good road.

  • 09 November 2013 - 19:46

    Wendy En Bente Smits:

    Lieve Anne, Wat fijn om weer iets van je te lezen. Bente vraagt er vaak naar en eindelijk staat er weer een reisverslag op. Jeetje, wat kan je toch mooi schrijven. Je kan straks al je verslagen uit laten brengen in een boek. Super mooie ervaringen in Thailand en nu naar Maleisie! Wij zijn zelf in Maleisie geweest en wij vonden het heel erg mooi. Dus we zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen en belevenissen. Heel veel plezier!!!

    Groetjes Wendy en een dikke knuffel van Bente Smits

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

De vorige reis met zuslief, Vandaar dit gevulde archief. Nu alleen het avontuur tegemoet, 't Gaat jullie goed.

Actief sinds 26 Juni 2011
Verslag gelezen: 3479
Totaal aantal bezoekers 215729

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 26 Augustus 1900

Anne van de Ven

Landen bezocht: