1. Onderweg naar Chiang Mai - Reisverslag uit Vorstenbosch, Nederland van Anne Ven - WaarBenJij.nu 1. Onderweg naar Chiang Mai - Reisverslag uit Vorstenbosch, Nederland van Anne Ven - WaarBenJij.nu

1. Onderweg naar Chiang Mai

Door: A. vd Ven

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Augustus 2013 | Nederland, Vorstenbosch



De reis komt steeds dichterbij, het vertrek van de, vind ik, grote droom wordt wel heel definitief en de kriebels in mijn buik worden alsmaar groter. De laatste keren dat ik me zo voelde, voor zover ik me kan herinneren, was toen ik op ging voor mijn A- diploma en mijn rijbewijs, maar ook op 5 december. Op mijn tenen naar de voordeur of mijn zussen al hollend achterna, luidkeels zingen dat zelfs de Pieten die dat jaar thuis bleven me konden horen in Spanje. Vluchtig en heel opvallend kijken of ik dat jaar lief genoeg was geweest met de vraag of ik wel cadeautjes had verdiend. Nu, een kleine twintig jaar later, vind ik zonder twijfel, na ruim 1,5 jaar werken met fantastische mensen, dat ik dit cadeautje wel heb verdiend: reizen.

Ik vlieg maandag 26 augustus om 12.00u vanaf Amsterdam, richting Kuala Lumpur naar Bangkok.
Dinsdag 3 september zal ik de 309 treden, die me naar de tempel Phrathat Doi Suthep in Chiang Mai brengen, betreden (www.fivethousandyears.org) om daar vervolgens tot en met dinsdag 24 september kennis te maken met een leefwijze van veel delen van landen in Azië: het boeddhisme. Wat inhoudt: dagelijkse (individuele) Theravada (naar binnen gericht) meditatie door Vipassana. Vipassana wordt voornamelijk in Thailand toegepast. Vipassana houdt in: jezelf helder zien door waarnemen via 'the four foundations of mindfulness': lichaam, geest, gedachten en dhammas. Dhammas is oog hebben voor de positie waarin ik me bevind, zoals bijvoorbeeld: pijn, verdriet, vreugde, afgeleid zijn, houden van (...).
Even zonder al deze, voor sommigen, onbekende termen: Vipassana is een techniek waarbij je puur beschouwend bezig bent, kijkt naar je gedachten en met volle aandacht stilstaat bij je gedachtepatronen, maar waarbij je voor niets of niemand van je plaats af komt. Ook lichamelijk zal het slopend worden. Als ik eenmaal zit mag ik absoluut niet meer bewegen, hoe ernstig mijn ongerief ook is. Ik zit daar gewoon en zal tegen mezelf zeggen: ‘De komende uren heb ik geen enkele reden om te bewegen.’ Als ik ongemakkelijk zit is het de bedoeling dat ik zal stilstaan bij dat ongemak, dat ik kijk wat voor effect de lichamelijke pijn op me heeft. In het echte leven doen we er namelijk alles aan om ons hierop aan te passen: zowel lichamelijk, emotioneel en psychologisch. Uiteindelijk doel: mezelf af kunnen sluiten van de buitenwereld.

Richtlijnen van het dagelijkse schema zullen zijn:
05.00u Opstaan
05.30u Dhamma talk
07.00u Ontbijt
11.00u Lunch
13.00u Individueel gesprek met leermeester
18.00u Avondzang (mantra) en les

Plus:
- Alle leven respecteren (Ik zal de spinnen niet doden, maar mag ik wel een voorwerp over hen heenzetten waardoor zij geen daglicht meer zullen zien?);
- Afstand tot medestudenten of anderen Westersen (Geen fijne vijf minuten om me even voldaan/ gehoord of begrepen te voelen na het uitwisselen van ervaringen met een ander.);
- Geen onnodig spreken (Dat lijkt me te doen, totdat je jezelf er heel bewust van bent dat je er van je verwacht wordt dat je niet mag praten. Ben nooit goed geweest in het spelletje 'Wie het langst stil kan houden....' Ik genoot altijd van mijn eerste klanken na die anderhalve minuut dat ik maximaal stil kon zijn.);
- Geen koffie, frisdrank, alcohol, drugs of roken;
- Niet eten na 12.00u;
- Maximaal zes uur slaap per nacht;
- Alle dagen compleet in het wit gekleed;
- Niet lezen, schrijven, internetten en geen telefoon, tablet of muziek.

En dit alles natuurlijk op eigen initiatief!

Ik ben super benieuwd, heel nieuwsgierig, een beetje zenuwachtig en vol good energy. Het zal wennen worden en zeker niet vanzelfsprekend zijn maar desalniettemin heb ik er ontzettend veel zin in en ben ik heel benieuwd hoe ik dit stukje cultuur zal gaan ervaren.

Keep you posted!

  • 13 Augustus 2013 - 11:11

    Janneke (your Sister):

    Oh mijn god Fos!! De tijd begint te vliegen en de droom wordt steeds sneller werkelijkheid. Woorden worden nu waarheid.

    Dat jij het daar helemaal gaat maken, daar ben ik van overtuigd! Gaaf en stoer dat je eerst aan de slag gaat met de grondvraag van ons bestaan: "waarom". Bewustzijn is het antwoord op al onze vragen, dus maak er geweldige weken van om daarna door te pakken en de meest geweldige reis van je leven te maken!

    Kort of lang, als je maar gelukkig bent!

    Ik ga je missen!

    Dikke kus

  • 13 Augustus 2013 - 11:44

    Eugenie:

    Ik was blij verrast weer een bericht in mijn inbox te ontvangen van VENTASTIC!!
    Wat een verhaal alweer...dat gaat Zentastic worden. En dat alles uit vrije wil...RESPECT!!

    Maar dat betekent dus ook helaas voor je trouwe volgers dat we een maand verstokt blijven van je ervaringen ;-(.

    Daar staat tegenover dat ik nu weet dat je je met de essentie van je levensvragen gaat bezig gaat houden. Hopelijk horen we na die maand je wijsheden.

    Ik wens je een tijd toe vol wijsheden, kracht en inspiratie!

  • 13 Augustus 2013 - 13:58

    Marloes:

    Ik ben trots op je Anne, dat je nu je droom gaat waarmaken!!
    Succes met de laatste voorbereidingen!

  • 13 Augustus 2013 - 14:39

    Esther, Michel En Isa Poels:

    Ik heb net je verhaal voorgelezen (in jip en janneke taal) aan Isa en ze vindt het helemaal geweldig en wij ook. Geweldig dat je dit gaat doen en dat je je dromen achterna gaat, SUPER!
    geniet ervan en we blijven je volgen;-) Dikke kus van Isa

  • 13 Augustus 2013 - 17:02

    Miriam Verhoeven:

    wat een ontzettend goed idee om dit dagboek op ventastic te zetten! ik vind het erg leuk om je te kunnen volgen, ookal zien we elkaar niet meer zo vaak... zeker als je zo'n inspirerende reis gaat maken. schrijf maar lekker veel voor ons! liefs uit gemert en: geniet er van

  • 13 Augustus 2013 - 17:11

    Ik:

    go get them han

  • 13 Augustus 2013 - 17:58

    Floor Beek:

    Hoi Anne!

    Ik ben het floor.
    Dankejewel voor je mailtje,ik heb het allemaal
    Gelezen .oja het was veel lezen en met school
    gaat het goed Jeroen is een leuke meester.











  • 13 Augustus 2013 - 18:54

    Loes:

    Lieverd!!! Over een paar weekends het dan eindelijk zover.. Jij gaat je tweede droom waarmaken!! Wat gek om je zo lang niet real life te zien en wat zal ik je gaan missen!!!

    Je kan het Ann en ik ben u al super trots op jou.

    Dikke kus

  • 13 Augustus 2013 - 19:40

    Ria:

    Het komt nu wel heel dichtbij. Spannend is het zeker maar je gaat het helemaal maken daar!
    Nog de laatste voorbereidingen treffen en dan gaat de grote reis beginnen.
    Toi toi toi.

    xx

  • 13 Augustus 2013 - 22:25

    Miek:

    Wauw Anne, wat heb je alweer een mooi verhaal geschreven!! Ik kijk er alweer naar uit om je avonturen te ontvangen. Ik vind het zo ontzettend stoer en knap van je dat je deze droom gaat waarmaken!! Kan me goed voorstellen dat de kriebels toenemen nu... Ben zo benieuwd hoe je de weken in stilte zult gaan beleven.....

    Voordat je vertrekt zie ik je nog gelukkig :-)

    Dikke zoen X

  • 14 Augustus 2013 - 10:46

    Koen En Linda:

    Anne,

    Nog maar flink praten dan de komende dagen. Jeetje zeg klinkt heftig, pure eenzaamheid.
    Maar echt iets voorbij jou. Wij zijn super benieuwd naar je belevenissen en stiekem ben ik stront jaloers.
    Geniet ervan meid.
    Dikke kus K & L

  • 14 Augustus 2013 - 19:38

    Rianne :

    Hoi Anne,
    Wat gaaf wat je gaat doen. Als ik je verhaal/plannen lees heb ik zin om mee te gaan.
    Je zult via dit stil zijn, zitten en lijden tot diepe inzichten komen. Daar geloof ik zeker in.

    Lieve Anne, geniet van elk moment dat je bij jezelf mag zijn, in het prachtige land, bij deze prachtig wijze mensen.
    Warme groet, Rianne

  • 14 Augustus 2013 - 19:50

    Fam Van Summeren Zeeland:

    Anne geniet van je reis werelddroom want dat is het zeker.
    Wel heel spannend allemaal, zeker als wij al het begin van je reis horen.
    We blijven je volgen en wensen je veel succes met deze geweldige onderneming.

    Groetjes van mari, liesbeth, gijs en lotte

  • 15 Augustus 2013 - 10:25

    Marijke Inez Mirjam:

    Lieve Anne,

    Wat heb jij een spannende plannen voor jezelf.
    Wij vinden het wel echt bij jou passen en wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen.
    Wij zullen je blijven volgen.
    Voor nu alvast een hele goede reis toegewenst en succes met je laatste voorbereidingen!!!
    Liefs, Mirjam, Inez en Marijke.

  • 15 Augustus 2013 - 17:21

    Rien In De Rolstoel:

    Hoi anne ik ken je nog maar kort .Máar je kunt deze grote reis áan je bent sterk .Ik wens je éen hele goede en leer zaame reis toe ik zal vóor je mediteren en een kaarsje branden.

  • 16 Augustus 2013 - 09:24

    Nancy:

    Tjonge Anne... nu gaat het dan echt gebeuren! Wat spannend, bijzonder en vooral gedurfd.
    Knap hoe je jij je eigen gevoel durft te volgen en openstaat voor wat komen gaat. Het zal een ervaring voor het leven zijn!
    Stiekem ben ik best jaloers op je...

    Ervaar, geniet en rust uit, alle goeds gewenst!
    x Nancy

  • 16 Augustus 2013 - 15:56

    Sander:

    hoi anne
    hopelijk gaat alles goed met je
    ik wens je veel plezier met alles wat je de komende tijd gaat doen
    hopelijk zie ik je dan snel weer

    veel liefs van sander xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 16 Augustus 2013 - 22:04

    Bente, Timo, Michel En Wendy:

    Hoi Anne,

    Jeetje wat Super spannend allemaal, het gaat nu echt bijna gebeuren. Zo te lezen heb je er veel zin in en we weten zeker dat het een bijzondere reis voor je zal worden! We wensen je dan ook heel veel plezier en succes, maar dat komt vast goed! Geniet ervan en maak er een geweldige droomreis van!!!Bente vraagt of je nog even op school langs komt, voordat je op reis gaat?? Ze mist je nu al en ze wil graag haar nieuwe bril showen.
    We blijven je volgen en zijn benieuwd naar al je verhalen en avonturen, dikke knuffel van Bente Smits

  • 19 Augustus 2013 - 19:40

    Christel:

    Hoi Anne,

    Het aftellen is nu echt begonnen, nog een weekje en dan gaat het echt beginnen. Ik hoop dat het voor je zal brengen wat je ervan verwacht en hoopt mee te maken. Ongelofelijk, wat spannend.
    We gaan je volgen via deze site en natuurlijk via Loes.
    Groetjes Christel en natuurlijk ook van Stan, Lisan en Tom.

  • 19 Augustus 2013 - 20:37

    Bianca:

    Lieve Anne,

    Wat kun je mooi verwoorden wat je voelt. Nog maar enkele dagen te gaan en je zit in je droom. Wauw en wauw dat je je droom werkelijkheid laat worden. Ik hoop dat deze spirituele reis je dichter bij jezelf brengt en inspireert om je weg naar geluk te vinden.

    Lieve groet,
    de buurtje Hans en Bianca

  • 22 Augustus 2013 - 11:42

    Wendy Siroen:

    Pfff, heel wat he.. maar dat is bekeken van ons luxe en (als ik het zo mag zeggen) verpestte cultuur... wanneer je eenmaal daar bent zal je een simpeler leven leren kennen en dat is denk ik iets heel moois.
    Hier zal je je hele verdere leven profijt van hebben! Ga er helemaal in op! Ook op de momenten dat het ff helemaal @#@$.! is.

    Groeten,
    Wendy

  • 22 Augustus 2013 - 21:59

    Christine, Eric, Izzy En Vince:

    Hallo Anne,
    Het aftellen is begonnen, nog 4 dagen en dan ben jij op weg naar een mooi avontuur.
    Wat goed om die reis te beginnen met meditatie en bezinning, een soort innerlijke reis zullen we maar zeggen. Ik ben heel erg benieuwd hoe je dat gaat ervaren, maar daar lezen we binnenkort hopelijk meer over. Daarna lekker genieten van alles wat er op je pad komt, maar dat komt volgens mij helemaal goed!

    Een dikke knuffel van Izzy aan haar lievelingsjuf!
    We kijken uit naar je verhalen, in gedachten reizen we met je mee.

    Groetjes,
    Christine, Eric, Izzy en Vince

  • 22 Augustus 2013 - 22:03

    Karin :

    Rugzak ingepakt?
    Prikken gehaald?
    Paspoort en portemonnee klaar?
    Schrift / telefoon om je avonturen te noteren ingepakt?
    Foto-toestel paraat?
    Spanning, pret, kriebels in je buik ?

    De rust komt er aan. Nog even en je mag.

    Heel mooie tijd toegewenst juf Anne,

    groet,
    Karin, Clemen, Kim, Tijs, Floor

  • 24 Augustus 2013 - 10:54

    Rien In De Rolstoel:

    Hoi añne voor maandag een goede reis en heel véel sucses ik denk áan je.

  • 24 Augustus 2013 - 11:05

    Anja Huyberts:

    Hoi Anne drie weken heb je me goed geholpen via de thuiszorg. Mooie gesprekken gevoerdt over je reis. Ik ga je volgen en ben zeer benieuwd. Ik ken je nog maar amper maar ik voel de goede energie bij je. Je bent sterk en oma Anna reist met je mee om de moeilijke momenten voor je op te vangen. Je gaat een bijzonder project doen na dat je bij de monninken bent geweest. Veel liefs Anja uit Rooi

  • 24 Augustus 2013 - 20:48

    Lotte:

    Hoi Anne,
    Ik hoop dat je het leuk gaat krijgen op rijs.
    Maar ik ga je verschrikkelijk missen

  • 24 Augustus 2013 - 20:51

    Lotte:

    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Lotte❤❤❤❤

  • 25 Augustus 2013 - 18:23

    Jeanne:

    Hallo Anne.

    Het is zover !!!!!!!!!!!!!!!!!! nog één nachtje op Vorstenbosch grondgebied.
    Spannend voor jouw maar ook de hele familie.

    Anne ik wens je een fijne maar zeer zeker een veilige reis naar jouw avontuur.
    Ik hoop dat daar ligt wat je hoopt dat er ligt. ( ????)
    Ik ga je zeker volgen.
    Heel veel geluk-succes en RUST.

    XXXX Jeanne

  • 26 Augustus 2013 - 19:22

    Mex:

    lieve Anne
    ik hoop dat je het naar je zin hebt op reis
    ik ga je missen en ik wens je een fijne reis
    ik wens je veel geluk
    xxxxxxxxxxxxxxxxx mex

























  • 26 Augustus 2013 - 19:28

    Reggi William Mex Bik:

    Hoi Anne,

    Vandaag is dan eindelijk de grote dag! De dag waarop je weer een nieuw avontuur aan gaat. Dit keer een wel heel bijzonder avontuur. Hartstikke spannend, moeilijk, maar waarschijnlijk ook heel fijn. Probeer van alles te genieten, ook van de mindere momenten en wat een berg aan ervaringen en verhalen zal je straks hebben.
    Heel veel succes en we lezen je verhalen nog wel.

    Groetjes van ons
    Mex Bik William Reggi.

  • 27 Augustus 2013 - 10:40

    Mirelle:

    Ha die Anne,

    Eindelijk onderweg... Wat super spannend! Ik ben heel benieuwd naar je verhalen en avonturen. Ik zal je missen maar we houden contact al ben je ver weg!
    Geniet ervan,
    Liefs Mirelle xxx

  • 27 Augustus 2013 - 14:16

    Petra Bekkers:

    Hoi Anne,

    Weet je nog wie ik ben, jij hebt 3 weken bij mij gewerkt vanuit de thuiszorg.
    Ik denk veel aan jou, ik zal je zeker blijven volgen.

    Veel liefs,
    Petra

  • 28 Augustus 2013 - 23:48

    Gerda:

    Beste Anne,

    Heel knap en dapper van je! Succes Anne en vergeet je mars niet, waar we het over hebben gehad !!
    Vele groeten meid en ik zal je blijven volgen en denk aan je.
    Het allerbeste!!
    Gerda

  • 30 Augustus 2013 - 23:27

    Ria En Henk Van Summeren:

    Dag Lieve Anne,
    Afgelopen zondag hebben we afscheid van je genomen. Heel gezellig allemaal...maar daarbij ook wel spannend! Je paps hield een mooie toespraak waarna we enkele wensballonnen voor je hebben opgelaten. Leuk idee van je paps!Je zussen hadden een boekje voor je gemaakt met foto's van het thuisfront. Op de achterkant stond een stukje tekst voor/ over je. Dit boekje zal het gemis naar Vorstenbosch, een beetje goed maken. Traantjes worden er weggepinkt en dan is het tijd dat we opstappen. Nog een kus, een hand ...dag Anne, veel plezier...en een hele fijne reis! Ja en dan de volgende dag is het zover...je reis begint.
    Dit berichtje zul je pas over enkele weken lezen. Wat jij nu van plan bent...daar heb je natuurlijk goed over nagedacht en dit wilde je ook echt. Als je bij ons op visite kwam..met je albums zo vol met mooie foto's, en verhalen van de vorige reis..begon je te stralen als je over je ideeen van deze reis begon uit te wijden.
    Knap, spannend, dapper,speciaal...een niet alledaagse onderneming..mediteren...en daarna je kennis verruimen door te gaan reizen, mensen te ontmoeten en cultuur opsnuiven en genieten. Anne, Ome Henk en ik wensen je een heel mooie tijd toe! Geniet en vertel ons via deze site wat je ziet en meemaakt! We volgen je graag, groetjes uit Schaijk...Henk en Ria van Summeren

  • 07 September 2013 - 17:06

    Anja:

    Hoi Anne vanuit een regenachtig Nederland schrijf ik effe een berichtje wat je veel later zal lezen. Nu ben je al vier dagen in het klooster. En af en toe komt je naam spontaan bij mij binnen. Ik denk dan aan je en geef je positieve energie. En zeg een paar keer in mezelf. Je kan het Anne. Je zult zeer zeker afzien. Ik zie ook af maar dan op een andere manier. Afgelopen donderdag ben ik al mijn haar verloren. Dus nu heb ik een kaal boedha hoofd. Ook ik ben sterk en ga hIer een strijd leveren. Jij heel ver weg ook. JE KAN HET. Groetjes Anja

  • 14 September 2013 - 15:32

    Fam. V Summeren:


    Hoi Anne
    Wij wensen je een mooie en fijne reis.
    En zullen je volgen via de mai
    Het ga je goed geniet van alles wat je tegenkomt
    Heel veel succes en tot ???

  • 19 September 2013 - 17:10

    Bo-Anne/Dorenda:

    Hallo Anne,

    Hoe gaat het tot nu toe???Ben heeeeel erg benieuwd hoe je het hebt ervaren in het klooster.
    Geniet van je reis, en we blijven je volgen.
    Knuffel van Bo-Anne, ze heeft het nog heel vaak over jou.

    Groetjes Dorenda en Bo-Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

De vorige reis met zuslief, Vandaar dit gevulde archief. Nu alleen het avontuur tegemoet, 't Gaat jullie goed.

Actief sinds 26 Juni 2011
Verslag gelezen: 3986
Totaal aantal bezoekers 215750

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 26 Augustus 1900

Anne van de Ven

Landen bezocht: