Galapagos, Mindo, Otavalo en Quito - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Anne Ven - WaarBenJij.nu Galapagos, Mindo, Otavalo en Quito - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Anne Ven - WaarBenJij.nu

Galapagos, Mindo, Otavalo en Quito

Door: ventastic

Blijf op de hoogte en volg Anne

29 Augustus 2011 | Ecuador, Otavalo

Hola,

Allereerst willen we jullie even meegeven dat we erg genieten van alle reacties. Dank jullie wel daarvoor.

Galapagos is een feit! We hebben vijf dagen genoten op deze prachtige eilanden. Wat een geluk en wat een pracht. Wat is het leven daar geweldig zeg: paradijs.
De Galapagos eilanden bestaan uit een groep van dertien vulkanische eilanden, waarvan er vijf gedeeltelijk bewoond zijn. Na geland te zijn op het militaire eiland Baltra kon ons avontuur echt beginnen. Genieten op cruise Pelikano met veertien anderen van rond onze leeftijd. We genoten elke dag van heerlijke, gezonde maaltijden.
We hebben er voor gekozen om de zuidelijke eilanden te bezoeken. Dit deden we voornamelijk vanaf Pelikano via een dinky (dat is een klein motorbootje). De eilanden/ plekken die we bezocht hebben zijn:
Highland of Santa Cruz - Charles Darwin Research Station;
Floreane – Post Office – Punta Cormorant;
Española – Punta Suarez – Bahia Gardner;
Santa Fé – Plazas en
Seymour Norte – Baltra.

Op zoek naar Lonesome George. Dat is toch wel ‘het’ begrip van Galapagos (Galapagos betekend schildpad in het Spaans). We hadden onze verrekijker, zaklamp en speurneus bij ons, maar dit was nergens voor nodig. Het landschildpaddenparadijs leek op een dierentuin, omdat deze inheemse schildpadden worden veilig gesteld van uitsterving d.m.v. een fokprogramma (piraten namen schildpadden mee op het schip omdat zij één jaar zonder eten en drinken kunnen en.. de schilden van deze beesten zijn prachtig), lopen zij helaas niet vrij rond.
Lonesome George blijkt not so lonesome after all. Hij kreeg gezelschap van twee vrouwelijke landschildpadden. Waarom Lonesome George? Hij heeft tot zijn 80ste levensjaar (is nu rond de 120jaar) geen vrouwen opgezocht en dus ook geen geslachtsgemeenschap gehad. Daarom is hij een begrip. Niet om zijn leeftijd, want er zijn oudere landschildpadden op het eiland, welke de leeftijd van 160jaar bereiken.
Alle landschildpadden worden genummerd met een bepaalde kleur. Dan weten ze van welk eiland de schildpadden komen en ook hoe oud ze zijn. De kleine schildpadden op de foto hieronder zijn rond de 2 – 4 jaar. Er staan hun dus nog een hoop kilo’s te wachten.
Na gegeten te hebben, werd de misselijkheid Loes al snel te veel. Ze heeft de zee nog meer kleur gegeven dan hij al had. Wij zijn hierna snel naar bed gegaan: liggen! Pff, wat was het wennen op zee. Elke 8uur een pil en blijven focussen tijdens het varen om niet al te ziek te worden.
De volgende dag raakten we bekend met de regels op de eilanden. Niet roken of eten op de eilanden, niet drinken als er bepaalde vogels in de buurt zijn (omdat ze anders uit je flesje komen drinken), niets meenemen (ook geen zandkorreltjes onder op je schoolzolen), en 1m afstand van de dieren houden met de woorden: “Do not touch nor feed the animals."
Een vis lag op het droge, te happen naar lucht, “that’s nature”, werd gezegd. Die ging dus dood. Zeeleeuwen wilden deze vis niet meer eten, de vogels ook niet. Omdat deze onder het zand zat. Dus deze blijft over voor de krabben, welke ook wel ‘the cleaners’ worden genoemd.
Toen naar Post Office Bay. Vroeger werden daar brieven gepost en door andere piraten meegenomen. Toeristen hebben nu de mogelijkheid een brief of kaart te posten voor mensen. Iedereen die bij deze Post Office aankomt, bladert door de stapels kaarten heen en kijkt of er een adres bij zit dat dicht bij huis is. Wij hebben daar ook een briefje achtergelaten voor pap en mam, welke acht dagen later al in Vorstenbosch was aangekomen! Een vrouw uit Breukelen had hem mee naar Nederland genomen. Leuk! Vooral omdat wij dachten dat deze veertig jaar later pas zou arriveren.
We hebben een aantal keer gesnorkeld: blauw water, witte stranden.. Met zeeleeuwen, prachtige tropische vissen, scholen vissen, roggen, een blauwe zeester, zeeschildpadden, haaien (WHAAA! Sowieso continu één oog op hen gericht) en prachtig koraal. Heel unieke momenten om te koesteren.
De boot schudde ons geregeld door onze twee M² heen. We konden geen evenwicht houden en werden van de ene kant naar de andere kant geslingerd. Hoofd en voeten gestoten en zo misselijk allebei... En zo ging het de hele nacht. Onze voeten en hoofd klemden we vast in de lengte en onze handen gebruikte we om langs het matras te steken. Eén verkeerde beweging en we zouden uit bed vallen. Was vast hilarisch geweest, voor in het verhaal nu. Maar gelukkig is het niet gebeurd.
Elke dag was gaaf, maar het allergaafste was Española Island! Veel gezien: krabben, zeeleeuwen, leguanen, blue footed boobies en albatrossen met jonkies, muizen en een hawk. Prachtige omgeving. We konden bij alle dieren zo dichtbij komen. Het blijft speciaal om deze bijzondere dieren van zo dichtbij te zien.
Het overstappen van land op dinky gebeurden niet altijd even gemakkeljik. Lekker onhandig, in gehaast tempo, met onze handen vol één keer. We hoopten dat dit lekker smoothy zou verlopen. Hoopten. We konden alleen maar hopen, want het werd een ware comedy. De Italianen waren te laat, dus in een grote hurry. Haar 'pantaloni' bleef maar afzakken, met als resultaat: nat tot haar middel. Haar lover moest nog eens de zee induiken (was al koud) omdat hij onder het zand zat. Wij lachten. Tot we zelf aan het avontuur moesten geloven. Anne vloog wat onhandig het bootje in en landde op haar linkerwang. Loes 'volgde', maar had onderweg een hapering. In plaats van dat ze naast Anne kwam zitten, duikelde ze achterover de zee in. Nikon was het belangrijkste, deze was nog droog. Loes niet.
Speurneuzen v.d. Ven ontdekten of zagen menig voor anderen het zagen, zoals een slang en jonkies van leguanen. Na een goede avondlunch spotte Anne haaien in de zee. Wel drie! Niemand geloofden ons. Tot ze het zelf zagen. Zo vet en eng tegelijkertijd. Loes was echt helemaal ‘excited’ en heeft geloof ik wel 100x “Oh my god” gezegd. Het leek de film ‘Jaws’ wel in real life. Tja, alleen op ‘Animal Planet’ of ‘Discovery Channel’ hebben we zo’n witte haaien gezien. Je zou in het water vallen!!!
Er zwommen ook zeeleeuwen bij de haaien. We hoopten op sensatie. Helaas…
Laatste dag. 05.40u de wekker, 06.00u North Seymour Island. Vogels, zeeleeuwen, leguanen (zelfde ritueeltje als andere dagen). Maar, YES: een nieuw soort vogel gespot: Fregatbird. Het rode aanhangsel zwelt zich helemaal op als ze opgewonden zijn en dus willen paren. Een hele mooie vogel om te zien! En ja, het leek wel of sommigen op knappen stonden.

Voldaan en met een nieuwe fantastische ervaring met het vliegtuig terug naar Quito. We hebben besloten om na Ecuador, Brazilië te bezoeken. Voor die tijd hadden we nog een week om van Ecuador te genieten. We vertrokken naar Mindo. Een plaatsje op beboste hellingen van de vulkaan Pichincha. Door het suptropische klimaat, lijkt het daar op een jungle en zie je veel prachtige kolibries, kleurrijke vlinders in alle soorten en maten, prachtige kikkers (die we alleen kennen van de IKEA- kaarten) leguanen, grote (met nadruk!) insecten en ontbreekt het krabben je niet, aangezien het daar stikt van de muggen.
We hebben een butterflyfarm bezocht. De foto’s hieronder zeggen genoeg. Bijzonder om zoveel verschillende vlinders te zien met hun prachtige, felle kleuren.
Hierna zijn we gaan tuben op zee. Op grote tractorbanden een rivier afgaan en onderweg alert zijn op laaghangende takken, grote rotsblokken in de rivier en elkaar. Het leek heftiger dan het was. Maar gelukkig hadden we onze gids, welke er alles aan deed om ons te laten gillen.
De volgende dag gingen we Canopy’en. Dertien kabelbanen waarmee we in totaal 3.500 meter af legden. Echt heel erg leuk. We liepen bergen op en gingen met de kabelbaan naar een ander punt. Wat zich in totaal dus twaalf keer herhaalden. Op een gegeven moment zijn we als superwomen gegaan. Voorover hangend met je handen en benen los, echt heel leuk! Later als een vlinder. We hingen, op de kop, hoog boven de grond en hebt je benen en armen gespreid, ondertussen probeerden we te genieten van de natuur en dachten we niet aan het einde van deze kabelbaan, waarbij we dachten onze hoofden te stootten, maar toch vertrouwden op onze, vaak, oplettende gidsen.

Na Mindo zijn we naar Otavalo gegaan. Deze stad staat bekend om de grote indianenmarkt op zaterdag. We kwamen vrijdagavond aan en er was feest. We hebben alvast een pre- carnavalsoptocht gehad. Mensen in mooie klederdracht al dansend over straat omdat het de verjaardag was van Otavalo.
De volgende ochtend vroeg opgestaan om naar de markten te gaan. We gingen eerst naar de dierenmarkt omdat deze vroeg in de ochtend plaatsvindt. Onderweg zagen we al enkele mensen met biggen lopen. De poepsporen leidden ons naar de juiste plek. Wat een drukte! Het eerste gedeelte waren varkens. Grote, kleine, dikke, dunne, zwarte, witte, gevlekte en ga zo maar door. Die beesten maakten me een lawaai, goede genade! Het was niet echt een pretje om tussen die beesten door te lopen aangezien er steeds wel een varken ontspoorde, eng. Weg rennen lukte niet, want we werden omringd…. Daarna naar een gedeelte gegaan met kuikens, kippen, eenden, puppy’s, kittens, cavia’s, kalkoenen, schapen, geiten, lama’s, kippen en konijnen. Deze beesten zitten met zijn honderden in één kooi, erg zielig om te zien. Het ging ons echt aan ons hart. Mishandeling volgens ons, maar hier in Ecuador dus heel normaal. Ondertussen zien we veel mensen onderhandelen met elkaar en verdwijnen deze dieren in zakken. Kippen zitten per set van twee met de poten aan elkaar vastgebonden en liggen in stapels op de grond. Varkens hebben een touw om hun nek en krijgen een schop als ze niet doorlopen, luisteren of teveel knorren (gillen). Kuikentjes worden terug in de bak gegooid als de klant toch een andere wilt en varkens (100kilo) worden opgetild bij hun oren en achterpoten en zo een truck in gesmeten. Daarna naar het koeiengedeelte gegaan. Het ging er daar een stuk rustiger aan toe (gelukkig). Op de stieren na, die er wel zin in hadden en elkaar daarom maar besprongen. De bevolking lachte erom, wij ook zolang ze niet te dichtbij kwamen. Achter de koeien waren nog paarden te koop, dit zag er allemaal goed uit. We hebben op een duin ‘rustig’ alles bekeken, terwijl er om ons heen de varkens nog een tikkeltje verhit waren. Ondertussen zie je alleen maar indianen mensen in hun prachtige kledij, de kinderen ook. Geweldig mooi.
Weer tussen de varkens door naar het verharde om naar de andere markt gegaan. Wat een walhallah voor de vrouw. Duizenden kraampjes met kleding, sieraden, hoeden, schalen, riemen, poppen, spellen, rugzakken, schilderijen (van Guayasamín) en veel eten. De laatste week in Ecuador, dus een prima excuus om de dollars op te maken: we did it!

Vandaag zijn we naar Mitad del Mundo geweest: dit complex ligt net boven de stad, bijna op de evenaar (Ecuador betekent ook wel Evenaar). Een plek met leuke artiesten. We treurden er al om dat we, na onze flinke verzameling stickers en artikelen van tijdschriften en kranten, niets meer van de Backstreet boys of Boyzone hoorden. Nou, vandaag hebben we soortgelijken ontmoet. Wat hebben we gelachen. Hun bewegingen waren erg, hoe zullen we het zeggen… Uitdagend! En het publiek was gemiddeld 50 jaar oud met hier en daar een gillend meisje wat zich moest inhouden niet het podium op te stormen.

Nu verblijven we nog een dag in Quito en vertrekken we maandagavond naar Brazilië. We landen in Rio de Janeiro en vliegen terug vanuit Iguassu (de watervallen). We hebben er ontzettend veel zin in en hopen met een mooi kleurtje, over drie weken, in Peru te landen om daar vervolgens onze ouders te verwelkomen.

Veel liefs van ons

• 29 Augustus 2011 - 05:45

Je Moeder:

Hoi lieve meiden,
    Alweer een super verhaal, prachtige foto's en erg veel ondernomen. Ik heb er ontzettend veel zin in om jullie op te zoeken en dit allemaal zelf te ervaren.
    Heel veel plezier in Brazilië en tot snel!

xxxx

• 29 Augustus 2011 - 05:49

Jos:

Ongelooflijk! ZVTOJ

• 29 Augustus 2011 - 06:41

Janneke M:

Wauw meiden wat een verhalen weer!

• 29 Augustus 2011 - 07:34

Rosanne:

Super leuk verhaal!! Heb weer gelachen. Gaaf zeg dat er zo dichtbij ook wilde zeeleeuwen zwommen!! Wel balen van dat zeeziek worden, not funny...ik weet er alles van....maar zo lang ook, wat een dramanacht moet dat geweest zijn! Heel veel plezier in Brazilië! Ben benieuwd hoe het daar is! Zal ook wel weer een super belevenis worden! xxx

• 29 Augustus 2011 - 07:42

R.o.b.:

Ik ben zo jaloers!! Echt super gaaf. Blijf ervan genieten en tot heel snel.

• 29 Augustus 2011 - 08:06

M Van Summeren Zeela:

Schitterende verslagen,mooie foto s
    echt leuk om te lezen. Wat een
    avonturen allemaal, geweldige ervaring. Geniet er nog van,wij
    wachten weer op het volgende verslag

Mari en fam v Summeren Zeeland

• 29 Augustus 2011 - 08:17

Anke:

Hoi,

Wat is het toch leuk om jullie verhalen te lezen. Ze zeggen wel eens, die kan toch smakelijk vertellen, maar zo kunnen jullie schrijven! Behalve van de zee dan! Jouke vond het maar zielig voor jou, Loes. Nou geniet er weer van en tot het volgend reisverslag. Groetjes.

• 29 Augustus 2011 - 09:07

Marleen:

Hey ladies!

Weer een super leuk verhaal en toffe pics! Jullie hebben echt weer heel veel leuke dingen gedaan en meegemaakt!
    Goeie reis en heel veel plezier in Brazilie!

Xx

• 29 Augustus 2011 - 09:36

Yennez:

In één woord: INDRUKWEKKEND!
    Wow wat een super belevenissen! Mooi dat snorkelen met de zeeschildpad en dat je zó dichtbij al die dieren kan komen.
    Je hebt al een mooi kleurtje Lois en ziet er goed uit!
    Have fun in Brazil lalalalalalaaaaa Brazil.
    Goede reis.

Kus

• 29 Augustus 2011 - 11:18

Karen:

Wat een prachtig verhaal en mooie foto's!
    Echt geweldig!!
    Goede reis naar Brazilie!

Veel plezier, kus Karen

• 29 Augustus 2011 - 12:52

Josan:

Uhm...die Lonesome George ziet er eigenlijk wel een beetje uit als een bejaarde piemel. Al heb ik natuurlijk nooit...ja....nee...maar goed...ik denk het... Anyway. GOED VERHAAL weer dames! x

• 29 Augustus 2011 - 14:04

Piet En Mia:

Hoi Loes en Anne.
    Dat was weer een prachtig verhaal en helemooie foto"s.
    Jullie maken wel van alles mee.
    Dat briefje kwam ook wel heel vlug aan bij jullie thuis.
    En jullie maar denken dat het wel jaren kan duren.Stinken varkens net zo erg als hier?
    Heel veel plezier en we wachten weer op het volgende verhaal.
    Groeten Piet en Mia.

• 29 Augustus 2011 - 18:59

Koen En Linda:

Zo'n gave foto's. Kijk echt uit naar de verhalen en foto's van Brazillie want daar kunnen wij mooi onze reis op aanpassen.

Lachen van dat postkantoortje zeg.

Groetjes

• 29 Augustus 2011 - 19:46

Judith:

Hey Ladies!
    Wat geweldig om jullie verhalen te lezen. Ze werken op je lachspieren. Gisteren nog met jullie pap en mam over gehad, sommige dingen zie je gewoon gebeuren alsof je er zelf bij bent. Heerlijk zoals jullie zijn! Geniet er lekker van en wij lezen met veel genoegen die leuke verhalen. Mss een nieuwe ambitie.....verhalen schrijven!
    Liefs xxx

• 29 Augustus 2011 - 19:48

Daniëlle:

Hoi Loes en Anne, Kei leuke verhalen en prachtige foto's. We blijven jullie met plezier volgen.
    Groetjes fam. Gerrits Boekel

• 29 Augustus 2011 - 21:12

Koen, Mo & Bren:

Wow Loes, die foto van jou op de rotsen met regenboog...!!
    En al die vlinders, dat is leuk voor de klas om te zien.
    Over klas gesproken, dat gaat allemaal hartstikke goed trouwens. En heb je gehoord dat Cindy een babietje verwacht in februari. Hartstikke leuk, nieuw leven! En voor jou precies het goeie moment om weer terug te keren :) :) :)
    Heel veel reisplezier en graag tot het volgende verslag! xx

• 29 Augustus 2011 - 21:14

Koen, Mo & Bren:

p.s. Moeders, hou maar een plaatsje vrij in de koffer....want wij willen wel mee!!! :)

• 30 Augustus 2011 - 08:43

Bram :

Vulkanen beklimmen, canyoning, met haaien zwemmen en nu zelf de Braziliaanse favela's in!

Komen jullie nog wel heelhuids terug?

Gr!
    Uit de Julianastraat

• 30 Augustus 2011 - 16:07

Milo :

hoi loes en anne,
    wat doen jullie allemaal leuke dingen, en zelfs schildpadden... ik ben helemaal jaloers, want ik ga voor mijn verjaardag een schildpad vragen (duurt nog wel 12 weken) fotos kijken vind ik het leukst, het verhaal is wel erg lang, maar dat vindt mama dan wel weer leuk.
    xxx milo

• 30 Augustus 2011 - 16:17

Rianne:

Wat een avontuur, meiden...En wat maken jullie prachtige foto's. Als jullie het kunnen regelen wil ik later graag die twee foto's van de vlinder. Op de rots en bij het water. Prachtig!

Veel plezier in Brasil!!!

• 30 Augustus 2011 - 18:42

Linda,Tomas,Pepijn :

Wow dames wat een prachtige verslagen van jullie avontuur en wat een mooie foto's ook!Wat jullie al in een paar weken hebben meegemaakt,het lijkt wel een film.Op deze manier heb je geen moment de tijd om ook maar aan ons koude en natte kikkerlandje te denken.
    Passen jullie wel op in Brazillie?
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag,
    Dikke X,van ons allemaal

• 30 Augustus 2011 - 18:58

Janneke:

Sisters!!

Heerlijk verhaal weer!
    Wel erg saai hier zo zonder jullie gezelligheid, missen doe ik jullie zeker maar jullie verhalen zijn voldoende om het te compenseren ;-)!

Enjoy Brasil en Rrrrrrrrrriooooo de Janeirooooo, when my baby, when my baby smiles at me..........

Geniet ervan!

Dikke x

• 30 Augustus 2011 - 18:59

Ps.:

Moet nu even aan de computerkamer bij papa en mama denken, bij het typen van het liedje, hahaha!

DAAG!!

• 30 Augustus 2011 - 20:23

Ine En Jan:

Wat een avontuur, Loes en Anne. Een prachtig uitvoerig reisverslag maken jullie ervan. 't Is uitermate boeiend om te lezen. Met bijzondere foto's ook. Gelukkig dat de camera niet zeeziek is geworden. Om jaloers op te worden wat jullie allemaal zien en ontdekken. Een ware belevenis is het. Heel veel fun nog.

• 30 Augustus 2011 - 20:39

Anika Bjorn Jolande:

Hey Backstreet Sisters, wat een verhaal weer en ook prachtige foto's! Deze superervaring is jullie van harte gegund. Geniet ervan en tot hoors!
    Liefs, Bjorn, Anika, Sieta, Marcel & Jolande

• 31 Augustus 2011 - 10:13

Eugenie:

Wat is beter dan een lunchpauze op je werk te vullen met het lezen van jullie avonturen?! Nou echt helemaal niets!!
    Waaaaaah, dames, ik zit echt te genieten en mijn collega's vragen waarom ik zo'n big smile heb.......ik houd het stiekem voor mezelf...

Dus ogen half dicht, voeten onder het buro op de grond en ik waan me op de Galapagos. En wat is het dan fijn dat jullie zo beelden kunnen beschrijven want ik heb het allemaal gezien: de schildpadden, de blauwe poten, de zeeleeuwen etc. etc.
    En met een beetje burostoel kan je ook nog wel de effecten van een goede golvende zee nabootsen !!! (en geen pilletje nodig)

Mijn bestemming voor volgend jaar staat vast: De Galapagos.
    En mucho mas dankos voor alle inspiratie!! Keep up the good work!!

Have fun in Brazilie!
    Om de toon van Janneke verder te zetten: Brasil, lalalalalala, lalalalalala, Brasil, Brasil, lalalalalala

• 31 Augustus 2011 - 12:55

Bart:

Dames, wat een mooie verhalen.
    Ik ben gewoon jaloers op jullie!

Heel veel plezier!

• 31 Augustus 2011 - 13:57

Nathalie V L:

Wat een mooie verhaal en super foto's!! Blijf genieten!

• 31 Augustus 2011 - 17:07

Mike:

COOL!

Dat komt wel goed met jullie daar! Loes, ik zie trouwens op de foto dat je een mooi groen snowboard gevonden hebt? ;)

• 31 Augustus 2011 - 21:21

Ralph En Floor:

Lieve schatten... tjonge jonge meisjes toch! Fan-tas-tisch!!! Het is zo leuk om jullie verhalen te lezen!! We genieten echt met jullie mee... al zo leuk, dan denk ik... stel je voor als je dit echt mag meemaken! WAUW! Veel liefs!!!!

• 01 September 2011 - 17:23

Yvon:

Wow..... wat een geweldige foto's en een erg leuk reisverslag. Weer een moment waar we mee kunnen genieten met jullie belevenissen. Wij willen ook........dus we dromen voorlopig maar even met jullie mee!! Geniet er van!! x Matt, Liz , Marcel & Yvon

• 01 September 2011 - 18:17

Juul:

Ha vennetjes...
    wat geweldig om jullie te zien genieten van jullie trip! Gaaf he de Galapagos, zie dat ik niets teveel heb gezegd het is nog even mooi als tien jaar geleden.. krijg weer helemaal de kriebels! En dat je dan zwemt tussen de schildpadden en zeeleeuwen, onverstelbaar toch? En dan die markt in Otavalo... helemaal nog hetzelfde sfeertje als toen, alsof er in tien jaar tijd niets is veranderd! Heerlijk...
    Gaaf zeg Brazilië! Geniet van de pina coladas en van alle mooie momenten!

Liefs en een dikke knuffel Juul

• 02 September 2011 - 04:45

Zoooooo!!!!

• 02 September 2011 - 20:07

Marjon:

SUPER SUPER SUPER !!! Geweldig verslag, supermooie foto's !!! Super veel plezier nog. Wij wachten geduldig op het volgende nieuws. Groetjes Pim,Marjon,Hugo & Jolijn

• 02 September 2011 - 20:09

Marjon:

p.s. in Frankrijk was het ook leuk....van de glijbaan x 100

• 03 September 2011 - 14:58

Ralf En Maike:

Ha Loes en Anne!
    Wat een geweldige foto's en super reisverslag weer!!!! Echt grappig om te lezen! Verder nog bedankt voor jullie lieve berichtjes op facebook!
    Een vriend van Ralf heeft huis gekocht in Peru, zijn vriendin komt daar vandaan. Weet eigenlijk niet of hij daar ook is als jullie daar zijn, maar als je hem ziet dan doe hem maar de groeten van ons! Lange jongen, Bas Prins genaamd! Verder heel veel plezier met jullie pa en ma toegewenst! Gezellig!!!!!! En nu nog even genieten in het heerlijke Brazilie! Lijkt ons ook echt super mooi!
    Groetjes uit het vandaag zonnige Vorstenbosch!
    x Ralf en Maike.

• 03 September 2011 - 19:27

Ome Jan:

waar kan ik de witte haaien vinden? jullie hadden toch wel eco gegeten voordat jullie het weer de zee in spuwden!.
    super, groetjes

• 04 September 2011 - 09:34

Anika :

cool die bufel en schatig die kuikes
    leuk bijna elke dag zo veel dieren te zien. ik, lieke en romee ziten al in leeslijn. heben jullie al een orka gezien
    en tot na de karnaval

• 05 September 2011 - 09:52

Laura L:

Ladies..

WOOW, echt genieten, jullie daar en wij hier van jullie verhalen! Kus kus

• 06 September 2011 - 17:59

Thijs:

Heej mede-Vennen,
    Jullie vermaken je goed als ik de verhalen zo lees en de foto's zie! Superleuk om te lezen, wie van jullie is dat schrijf-talent?
    Geniet er nog van!
    Groeten ook van Hanneke, Saar en Luus

• 06 September 2011 - 19:53

Familie Kempkens:

Hey Anne en Loes.....
    Wat een gave verhalen, erg leuk dat jullie zo aan t genieten zijn !
    Heel veel plezier in Brazilië......
    Groetjes Maurice, Gea, Maik, Anouk en Lieke xxxxx

• 07 September 2011 - 20:19

Inez:

Hey,

Wat een ervaringen weer (ben jaloers) en wat een prachtige foto's! Hebben jullie in Nl nog een fotocursusje gevolgd of zo..?

Blijf lekker genieten dames!
    Groetjes Inez

• 07 September 2011 - 21:17

Miekske:

Ha wereldreizigers!

Wa een verhalen zeg....GEWELDIG! En ook jaloersmakend :-S Om het dan nog maar niet te hebben over die foto's..., weer eens een keer wat anders dan die hollandse koeien in de wei! Ik mis overigens wel een picture van de zuid-amerikaanse Backstreet Boys.... ;)

Have fun in Brasil....!!

Kus Miek

• 10 September 2011 - 08:32

Dyangelo En Kristal:

hoi loes en anne,

zo te horen en te zien hebben julie het erg leuk! dy'angelo vond de foto's van de dieren erg mooi! vooral de komodovaraan en de zeeschilpad (tijdens het snorkelen) vond hij supper!! ik zag dat julie nog 158 dagen te gaan hebben, heel veel plezier nog! maar zo te zien gaat dat ook echt wel lukken.

• 14 September 2011 - 19:46

Nou, hij kan weer!

• 15 September 2011 - 14:53

Jeanne:

Hoi Anne en Loes.
    Dames wat een luxe leventje leiden op jullie op dit moment. Met verbazing heb ik de reisverslagen NU pas gelezen.
    Dus Anne, er zijn meerdere soort levens op deze aardbaol !!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ik wens jullie samen nog een heel fijne tijd, geniet er van want het is een schitterende reis om heel fijn op terug te kunnen kijken.
    Groetjes Jeanne.

• 18 September 2011 - 21:08

Nori:

alles is heel mooi!! ik vind het leuk om te leezen, schrijf je snel wir een stukje?

• 18 September 2011 - 21:09

Jako:

anne ik heb je een kusje gegeven op de computer op de foto. ik vind jou nog steeds lief

• 20 September 2011 - 04:38

Hot?

• 20 September 2011 - 09:24

Ilse:

Loes, even jullie super verhalen bijgelezen, en die geweldige foto's gezien!! WOW!! Wat een lekker leventje, geniet ervan samen!! Liefs Ilse

• 21 September 2011 - 21:21

Miriam & The Rest:

Hej loesje en anne
    We genieten iedere keer van jullie verhalen en foto's... Maar... het duurt nu wel erg lang voordat de volgende komt. Schrijf maar gauw iets,want dan kunnen wij ook weer verder met ons leven! We hebben vandaag op kamp een leuke reisfoto voor jullie geknipt; die sturen we (floor) nog! Liefs van ons en tot gauw!

• 22 September 2011 - 15:39

@nik@:

hallo loes leuk he het skaipen van vamidag liefs anika !!!
    22.sep.2011

• 22 September 2011 - 15:41

@nik@:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 07 Oktober 2011 - 15:31

Willem En Gerda:

hoi hoi dames v.d. Ven
    Wat een leuke story weer gelezen van jullie en de foto's mogen er ook zijn!!
    het is een hele belevenis daarzo daarom geniet ervan en zeker als jullie ouders er zijn, heel veel plezier straks met zun 4en!!!!
    toi toi toi en de groeten uit Zeeland

• 21 Oktober 2011 - 12:33

Peter En Rieky :

Ha meiden
    Wat een stoere verhalen super mooi om te lezen.
    Met de nodige mooie plaatjes erbij.
    Nog een fijne tijd daarzo.
    Groeten uit Schaijk

• 10 April 2019 - 03:51

Johan Lourens:

Hallo,

Lees net het verslag uit 2011! Ages ago!!!! Time flies, gewoon meevliegen (zegt Loesje) Het enthousiasme straalt er vanaf. Mijn zoon reist Low Budget half jaar door Latijns Amerika, gaat nu na Equador en is over 5 dagen jarig! Paar vragen;
    Is trip in Equador zelf geregeld?
    Wat waren de totale kosten?
    Bepaalde dingen in voorbereiding waarop je even moet letten bv. Eigen snorkel spullen?)

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet!