Peru - Reisverslag uit Puno, Peru van Anne Ven - WaarBenJij.nu Peru - Reisverslag uit Puno, Peru van Anne Ven - WaarBenJij.nu

Peru

Door: ventastic

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Oktober 2011 | Peru, Puno

Dag allemaal,

Na tien keer het poortje van de beveiliging open te hebben gemaakt (op het vliegveld in Lima), om papa en mama maar zo snel mogelijk in hun armen te vliegen, werd het poortje ook weer tien keer dicht gemaakt door dezelfde beveiliger. Ach, kon het ons schelen. De elfde keer maakten we het poortje weer open. Continu onze blikken op één uitgang gericht. Dé uitgang waar iedereen van de twee verschillende KLM vluchten uit Nederland doorheen kwam. Iedereen, behalve Jos en Ria van de Ven. In volle concentratie, met een gezonde dosis zenuwen, hielden wij nog steeds de beruchte uitgang in de gaten. “Anne, Loes, joehoee!” “Wat? Huh? Waar? Ohhhhhhh daar zijn ze!” We knalde voor de twaalfde keer hetzelfde poortje open en rende op papa en mama af. Wat een fijn weerzien.
Onze eerste taxirit werd al snel een feit. Papa voorin, de koffers, mama en wij achterin. De eerste keer dat wij met z’n vieren een taxi namen, maar ook de eerste keer dat mama bij Loes op schoot zat. En dit was slechts één van de honderden nieuwe ervaringen voor hen, maar ook voor ons. Exclusief de radslag in de douche, deze ging helaas niet door.
We zijn de eerste dag in Lima de stad gaan verkennen, maar hadden ook meteen onze trip voor de eerste week vast gezet. Dat betekende de volgend dag al om 05.00u opstaan voor een vier uur durende busrit naar Paracas. Cruz del Sur bussen, een groot begrip in Peru gezien de luxe, voor ons heeft het meer de definitie ‘niet wagenziek worden’.

Paracas is een klein dorpje aan de kust, met leuke kraampjes. In Paracas de ‘Ballestas eilanden’ bezocht. In een bootje langs verschillende eilanden waar duizenden vogels rusten, waar pinguïns de polonaise lopen en zeeleeuwen, net als op de Galapagos Eilanden, stinken. De stank, die we in het Galapagosverslag niet beschreven kregen en welke papa en mama nu met eigen neus hebben mogen ervaren. Een hele ervaring, beloven we jullie nu met z’n vieren.
Om 11.00u zijn we naar Nationaal Park ‘Sistema de Islas’ gegaan. In het park genoten van de woestijn, de prachtigste uitzichten (wauw), van een rood strand, in de verte flamingo’s en natuurlijk van elkaar. Het is heel fijn dat we nu onze ervaringen en belevenissen met papa en mama kunnen delen.

Na een busrit van 6.5u in Ica aangekomen, een grote stad. Een taxi genomen naar een klein dorpje naast Ica, Huachachina. Niets vermoedend zijn we in ons hotel in slaap gevallen na een langere rit. Toen we ’s ochtends opstonden vielen onze monden werkelijk open. We sliepen middenin een woestijn. Overal waar we maar kijken konden lag zand, bergen heet zand. Prachtig!
En ja, wat is dan leuk om met die bergen heet zand te doen? Juist ja; sandboarden. Dus op naar de buggy, naar het sandboardavontuur. Anne zat in het midden, veilig tussen twee Franse jongens genesteld. Papa, mama en Loes zaten achterin de buggy. Toen nog niet in de gaten dat juist dat de plek is waar zij de meeste schokken zouden opvangen. Daar kwam snel, heel snel verandering in.
Met onze Peruaanse Quintis Consuello Juan Ristie begonnen wij het avontuur. Op de, toen nog verharde, weg trapte onze lieve chauffeur al aardig hard zijn gas in. En dat was nog maar het begin. We hadden het geluk dat we met een gordel vast zaten, anders vlogen we waarschijnlijk letterlijk door de buggy. Papa en mama hielden zich vast waar ze maar konden. Voor Loes was dit een gevisualiseerd feit, dus zij kon niet stoppen met lachen en plaste hierdoor bijna tien keer in haar broek. Waarom we dit alles zo grappig vonden is omdat als papa en mama dit zouden weten, zij nooit in die buggy gestapt zouden zijn.
Eenmaal in de woestijn ging het er nog heftiger aan toe. Omdat onze chauffeur (Quinie) de steile zandbergen op moest, ging hij al met al zo hard hij kon. Eenmaal boven op de berg gingen we in dezelfde vaart ook weer naar beneden. En stijl dat het soms was. Een tip die mama ons gaf was: “Kijk waar hij heen rijdt, dan hebben we waarschijnlijk aan het einde van deze rit minder blauwe plekken.” Een fijne tip, om de ritten wat draagzamer te maken.
Onderweg stopten we regelmatig op toppen van bergen. Loes en Anne mochten dan op hun plankje naar beneden. Wederom mocht Anne, wegens sociale redenen, als eerste naar beneden. De eerste berg moest iedereen liggen op de buik. Het was echt heel gaaf en wat ging het hard. Quinie drong er een beetje op aan, aangezien wij zo niet Nederlands-, Europees- maar wereldkampioenen sandboarden waren, om al staand naar beneden te gaan. Anne probeerde nog in de combinatie Spaans- Engels uit te leggen dat ze zelfs nog nooit had gesnowboard en dat skateboarden ook geen succes was. Quinie hoorde Anne niet, misschien zat er wat van Lassie in zijn oor. Al staand probeerde Anne, enigszins professioneel, naar beneden te gaan. De eerste vijf meter gingen goed, in flinke vaart. Tijdens de zesde meter kwam daar snel verandering in. Anne viel, wat tot resultaat leidde dat ze van top tot teen onder het zand zat. Iedereen lachte erg hard. Anne probeerde zich te herpakken en halverwege op de berg nog via haar buik naar beneden te gaan. Helaas.. Ook dit was een zeer lachwekkend moment. En…. Het staat allemaal op film! Dus liefhebbers; bezoek de Kerkstraat eens als je echt wilt lachen.
Loes daarentegen ging helemaal staand naar beneden. Dit filmfragment duurt vier keer langer dan die van Anne, maar ook de moeite waard om te bekijken. Wel hebben we de rest van de bergen op onze buik gedaan. De mannen uit Frankrijk deden, zoals jongens onderling doen, een wedstrijdje welke het verste beneden kwam. Wij deden natuurlijk stiekem mee. Over het resultaat wordt niet gesproken.
En, jaja lieve Ventastic-lezers, Jos van de Ven, the one and only, is ook naar beneden gegaan. Echt superstoer! Omdat we alle camera’s en waardevolle spullen bij ons hadden was het voor mama helaas niet mogelijk, anders was zij ook gegaan.

Na Huachachina zijn we naar Nasca gegaan, met als doel: het bezoeken van de Nasca-lijnen. Niet zomaar een bezoek: een bezoek aan de lijnen via een klein vliegtuigje. Waar wij met z’n vieren en nog twee piloten inzaten. Goed voorbereidt op deze vlucht (pil, pil, pil, plasticzakje).
De eerste tien minuten gingen goed. We hadden alle vier nog een gezonde kleur, met hier en daar een rood blosje op onze wangen. De focus en concentratie om de lijnen te zien vergde veel van een aantal Vennen, waardoor de gezonde, rode kleur werd vervangen door een witte, bleke huid. De camera’s werden weggelegd, de plasticzakjes werden vastgepakt en door het raampje werd amper meer gekeken. Alweer blijkt dat wij ‘Loes en Anne, van Jos, van Martien, van Hannes van de rode Ven’ zijn. En Jos was erbij. De appel valt niet….. Al met al was het wel een heel mooie ervaring, met prachtige Nascalijnen als onder andere de aap, de spin, de kolibrie, twee handen en een astronaut.

Na een paar uur rijden in Arequipa aangekomen. Een prachtige stad, prachtige gebouwen, vulkaan Misty op de achtergrond en een prachtige bevolking. Mensen in klederdracht, met een kind in een doek op hun rug, zelfgemaakte poppetjes verkopen en ‘No, nee, nein (…)’ niet verstaan, wat er toe leidt dat we pas een kwartier later weer verder kunnen.
Papa heeft één dagtour gedaan. Hij stond om 02.30u ’s nachts op om verschillende traditionele dorpjes te bezoeken en hoogtepunten te zien uit deze omgeving als; Cruz del Condor, kerken, vulkanen, landschappen vol lama’s en alpaca’s en historische informatie. De chauffeur was zijn beste vriend. Omdat papa als enige van het busje toeristen een camera bij had, stopte de chauffeur maar al te graag bij elk mooi punt. Het was echt de moeite waard. Voldaan kwam hij terug, met voor ieder van ons een mooi souvenir en een gadget voor Unique, onze nieuwe aanwinst in de wei thuis. Echt leuk!
Een dag later gingen Loes en Anne de trekking El cañon del Colca lopen. Veertig kilometer hiken (flink dalen, flink stijgen), slapen bij locals in de cañon, dorpjes bezoeken, museumpje bezoeken, pauzeren, genieten van condors om ons heen en aankomen bij het volgende dorpje om (eventueel) te overnachten. Eventueel, omdat er één: heeel veel schorpioenen en spinnen zitten ’s avonds en twee: omdat er heel veel enge verhalen daar de ronde gaan, welke we niet met jullie zullen delen.
Omdat we de eerste nacht in San Juan de Chuccho onze Spaanse buurman al hebben gewekt omdat er boven Anne’s hoofd, welke absoluut niet is gecharmeerd van spinnen, een grote spin boven haar hoofd zat. In een fractie van één seconde lag ze achter Loes’ rug, welke overeind zat en de zaklamp op het monster gericht hield. Al haar dekens lagen op de grond en het huisje waarin we sliepen was alles behalve dicht. We wisten dus wat ons te wachten stond. We hebben onszelf vermand en zijn gaan ‘slapen’. “Vooral niet op de muren kijken, goed?” “Ja, okee. Weltrusten!”.
De laatste dag van de trekking op een muilezel naar boven gegaan. Anne’s voeten werden vergezeld door een blaar of vier, welke samen één liter vocht vasthielden. En omdat Loes vond dat ze het niet kon maken Anne alleen naar boven te sturen;) heeft zij ook een ezel gepakt. Die lieve beesten hebben 2.5uur gestegen. Loes’ ezel ging voorop. Zonder teugels in onze handen moesten we er maar op vertrouwen dat we de afgrond niet van dichtbij zouden zien. Alles is succesvol verlopen. Ezels zijn slimme dieren. Ze wachten op hun baasje als de afstand te groot wordt, ze weten de weg zelfs en stoten zich geen tweede keer aan dezelfde steen (moehaha). Knap wat die beesten kunnen zeg. Anne wilde haar ezel daarop een klopje in zijn hals geven, ter beloning. Maar doordat het beest door zijn ongeduldige baasje zo werd opgejaagd, schrok het arme beest zo dat Anne de gok pas weer waagde toen we niet meer in de afgrond konden kijken.
Papa en mama hebben in deze tijd een dagtour gedaan door Arequipa, verschillende gebouwen bezocht en genoten van alles wat de stad hen te bieden had.

Na Arequipa vlogen we naar Cusco. Een prettige vlucht waar Loes en Anne de tekenfilm ‘Rio’ keken. Echt een leuke tekenfilm, waarin we heel veel dingen herkenden van ons verblijf in Rio de Janeiro.
Cuzco was wederom een mooie stad. Een mooie stad met voor ons (en menig anderen) één belangrijk doel: het bezoeken van Machu Picchu. Voordat we naar Machu Picchu gingen, hadden we een Sacred valley tour. Deze tour was geweldig. We kwamen in dorpjes welke hetzelfde leefden als onze opa’s en oma’s vroeger. Overal lopen dieren los: koeien, ezels, varkens, paarden, schapen, lama’s of alpaca’s. Zij worden gehoed door vrouwen in klederdracht. Landschappen worden geploegd door stieren. En elk dier heeft zijn eigen functie in dat leven: geven van voedsel, geven van wol om materialen van te maken of het sjouwen van groenten en andere materialen.
Een reden van het bezoek aan de Sacred Valley was omdat de Inca’s daar vroeger in verschillende lagen grond een laboratorium maakten om groenten te kweken. We hebben ook rustplaatsen van Inca’s bezocht. Zij maakten in gebergte van steen koelplaatsen, maar ook hadden de gebergtes gezichten, welke voor hen een machtige Inca voorstelde. We hebben flink aan onze conditie gewerkt, toen we dit alles bezochten of beklommen. ’s Avonds genoten we van een rode wijn of bier. Dat hadden we wel verdiend.
Machu Picchu is een begrip en dat heeft zo zijn redenen. Ge- wel- dig. Echt een prachtige Incastad is dat. Machu Picchu is een stad van de Inca's die door de Spanjaarden nooit is ontdekt en daardoor ook niet vernietigd werd. Er is in deze stad nog veel van de Inca-beschaving terug te vinden. De naam Machu Picchu betekent letterlijk Oudeman Hoogte in het Quechua. De stad Machu Picchu is gelegen tussen steile bergen, op een hoogte van ongeveer 2400 meter, in de regio van de stad Cuzco. De Inca's bereikten de stad via een steil pad. De wandeltocht duurde meerdere dagen en de stad was moeilijk bereikbaar. Vaak wordt aangenomen dat Machu Picchu een buitenverblijf was voor koningen en andere hooggeplaatsten. De stad heeft veel verblijven voor edelen, en ook een paar woningen voor hun dienaren. Er konden rond de 750 personen in de stad verblijven. Toen de Spanjaarden het Rijk van de Inca versloegen, stopte de regelmatige trek van en naar Machu Picchu door edelen en raakte de stad verlaten.
Na een heel fijne tijd gehad te hebben met papa en mama, hebben wij in Cuzco afscheid van ze genomen. Zij vlogen via Lima terug naar Nederland.
Papa en mama zijn op schiphol opgehaald door onze lieve zussen, welke stiekem even hoopten dat wij er bij zouden zijn. De tijd vliegt, dus voor we het weten zitten we in Nederland.

Wij zijn diezelfde dag doorgereisd naar Puno, waar we genoten van de rieteilanden. De Uroseilanden (ook wel de rieteilanden) zijn kunstmatige eilanden die zich bevinden op het Titicacameer in de regio Puno. Het volk van de Uros bouwden deze eilanden oorspronkelijk om de Inca's te ontvluchten. De Inca's domineerden op dat moment namelijk het vasteland.
Vandaag leven er nog ongeveer 3000 nakomelingen van de Uros, hoewel slechts een honderdtal van hen nog steeds op de eilanden leven en deze onderhouden. De eilandjes zijn gemaakt van het riet dat in het Titicacameer groeit.
De dichte wortels die de plant ontwikkelt zorgen er voor dat de eilanden vastgroeien. Ze zijn verankerd met touwen die naar de bodem van het meer lopen. Het riet aan de onderkant van de eilandjes verrot nogal snel. Daarom wordt er regelmatig riet toegevoegd aan de bovenkant om te compenseren. De eilanden bestaan zo'n 30 jaar.

Na Puno zijn we doorgereisd naar Copacabana, Bolivia. Een klein dorpje aan het Titicacameer. Het strand in Rio de Janeiro heeft zijn naam aan dit dorpje te danken omdat hier vroeger een zeeman leefde. Copacabana was een pelgrimsoord va het Incarijk.

We zitten nu in La Paz. Een inmens grote, maar prachtige stad in Bolivia. We willen vanuit hier de Jungle bezoeken en gaan morgen de Death Road fietsen.

Een hoop belevenissen, een lang verhaal.
Foto’s zeggen meer dan duizend woorden.
We hopen dat jullie van het verhaal genieten. Wij genieten erg van jullie reacties.

Lieve groetjes

• 13 Oktober 2011 - 18:30

Juul:

Lieve Anne en Loes,

Een feest van herkenning en herrinneringen! Wat geweldig allemaal!
    En wat bijzonder dat je dit met je ouders mag delen... leuk om te zien dat jullie de route hebben genomen die wij ook genomen hebben dat maakt het zo herkenbaar.
    GENIET want je ziet dat de tijd voorbij vliegt. Heel veel liefs Juul

• 13 Oktober 2011 - 18:40

Janneke M:

Wat een heerlijk verhaal weer!!

• 13 Oktober 2011 - 19:00

Ank:

Ha Loes en Anne,
    Zoals iedere keer, heb ik jullie reisverslag nu ook weer met veel plezier gelezen!! Wat een avonturen.. en wat heerlijk dat pa en ma er nu ook zijn. Nog heel veel plezier en geniet lekker verder.
    Liefs Ank

• 13 Oktober 2011 - 19:39

Janneke:

Zussen!

Wauw, wauw, wauw!! Wat hebben Noor en ik veel moeten missen!
    Maar ach.. je hebt werkpaarden en luxepaarden.. laten we het daar maar op houden!
    Echt ontzettend bijzonder dat jullie dit met papa en mama hebben mogen delen!

Jaloers, trots, maar vooral met een big smile genoten van jullie verhaal!

Heerlijk!

Geniet ervan in Bolivia en we houden contact!

Hele dikke kus

Geniet ervan lieve zussen!!

• 13 Oktober 2011 - 20:03

Jolande:

Hallo Loes en Anne, Wat een prachtig verhaal weer. En fijn dat jullie ouders zo te lezen ook hebben genoten. Toch apart, dat je elkaar in verwegistan kunt ontmoeten, in zo'n mooie omgeving. De foto's zij zeker ook weer de moeite waard. Dank jullie wel voor het delen met ons. High five van Bjorn, knuffel van Anika en kusje van Sieta (die de dagen - 28 nog - aftelt om naar school te mogen gaan). Veel plezier weer met jullie volgende avontuur!

• 13 Oktober 2011 - 20:18

Daniëlle Gerrits:

Weer een prachtig verhaal, met prachtige foto's. Geweldig wat jullie allemaal meemaken, zien en beleven. Blijf genieten en met regelmaat zo'n mooie verhalen schrijven, zodat wij van afstand een beetje kunnen mee genieten.

groetjes Danique, Willem, Sara, Wilbert en Daniëlle

• 13 Oktober 2011 - 20:20

Noortje:

He meiden,

Eindelijk weer een verhaal.....Natuurlijk hebben we regelmatig contact via skype en zo, maar de verhalen blijven ook heel erg leuk.
    Meiden, geniet ervan!!!!

Dikke kus, ook van Ize

• 13 Oktober 2011 - 21:14

Pa En Ma:

Ha lieve meiden,

Prachtig, bijzonder en fantastisch om nogmaals onze reis te beleven.
    Het was in een woord GEWELDIG!
    Heel veel reisplezier in Bolivia en pas goed op elkaar.

Kus

• 14 Oktober 2011 - 07:32

Marleen:

Lieve ladies!

Wat een super verhaal weer! Echt hard gelachen. Zie jullie al helemaal gaan met het sandboarden en Josje V. wat super dat jij ook een gokje heb gewaagd! Miste deze foto natuurlijk wel ff hierboven :). Nou ladies veel plezier maar weer en geniet ervan!

Liefs xx (ook van Lowie)

• 14 Oktober 2011 - 08:08

Marloes:

Ik dacht gisteren nog, wanneer zouden ze weer een nieuw verhaal plaatsen. En vandaag is er een nieuwe :). Heel erg leuk om alles te lezen over jullie belevenissen. Fijn ook dat jullie zo hebben genoten van de tijd met jullie ouders.
    Ik ga straks de foto's kijken, ben erg benieuwd!

xx Marloes

• 14 Oktober 2011 - 08:46

Rob:

Wat een super verhaal wederom!!! En heel bijzonder met jullie pa en ma. Nog 5 weekjes...... zucht. En dan ga ik ook samen met jullie een fantastische tijd beleven. XX

• 14 Oktober 2011 - 12:09

Jolijn:

Hoi Loes en Anne,
    Veel plezier met jullie wereldreis.
    Ik hoop dat jullie snel terug komen, want je bent een goede en lieve juf! xxx

• 14 Oktober 2011 - 12:36

Karen:

Wow wat weer een prachtig verhaal om te lezen!:)!
    En sommige foto's lijken net wenskaarten echt heel mooi!!

Geniet, Dikke kus en knuffel van mij

• 14 Oktober 2011 - 15:09

Koen En Linda:

Die lama-schapen wil ik ook wel knuffelen, zien er echt super lief uit.
    Leuk je laatst gesproken te hebben!
    Het komt steeds dichterbij dus Loes dat betekent voor jou ook goed nieuws!
    Nog proficiat trouwens met Robje ;-)

Groetjes

• 16 Oktober 2011 - 14:32

Wij In De Kantine:

hey loes en anne coen en ik (rene) zitten hier in de kantine jullie verslag te lezen wel spannend en mooi allemaal wij zouden er wel bij willen zijn . Maar we zijn nu een beetje druk om rob nuchter thuis te krijgen maar toch nog een hele mooie vakantie en vang rob maar goed op over twee weken gr coen en en ikke met een hele dikke kus er bij voor allebei

• 16 Oktober 2011 - 19:35

Rosanne:

Hee babes! Super leuk geschreven! En weer heeel veel ondernomen! Leuk om te lezen dat jullie zoveel stoere dingen met zn 4en hebben gedaan! Respect voor die tocht in die buggy en dat vliegtuigje! Wahaha ik denk dat ik verre familie van jullie ben..I know the feeling (helaas)...je fototoestel weg moeten leggen omdat je je zo rot voelt dat die mooie omgeving je eventjes gestolen kan worden.... Ik had het in de nacht van vrijdag op zaterdag in de auto nog, heel raar ;).... Jullie zien er goed uit ladies! Echte levensgenieters!! Veel plezier in Bolivia! Dikke kus!!

• 16 Oktober 2011 - 20:08

Maud, Els En Frank:

Hey Loes en Anne,
    Wat een verhaal... we zijn er nog moe van om te lezen en alle 260 foto's te bekijken... HAHA!!
    Het is een leuke tijd geweest met jullie pap en mam volgens ons. Over een paar weken de volgende bezoeker.
    Veel plezier nog!
    Groetjes,
    MEF

• 17 Oktober 2011 - 08:16

Eugenie:

Dames, Dames, Dames,....

Wat een avonturen weer!! Ik ben er maar eens voor gaan liggen (want zitten is misschien niet zo'n goed idee want door jullie avonturen sla ik soms steil achterover).

Woestijn, sandboarden....waaaaah ik snak ernaar. Zou zo met jullie meewillen zand happen. Hier in Nieuw Zeeland is het meer waterboarden. Nooit geweten dat er in een etmaal zou veel water uit de lucht kan vallen...

En ook heel herkenbaar die laatste opmerking! Zodra ik ook maar een wifi signaal detecteer schiet ik als eerste naar mijn blog om de reacties te lezen. Zo leuk om te lezen dat anderen mensen ook meegenieten. En fijn om een vaste schare trouwe fans te hebben!

Dus meiden, een verzoeknummertje van Eus:
    Doorgaan, vooral doorgaan (om even een gouwe ouwe uit de kast te trekken) met het delen van jullie avonturen!!

PS. ik reserveer graag alvast een plaatsje om het best of videos te komen bekijken!

• 17 Oktober 2011 - 10:12

Lenie Niks:

He Loes en Anne,
    Met plezier volg ik jullie verhalen en bekijkt ik de foto's.
    Prachtige verhalen en super leuk geschreven. Van jullie mam had ik al gehoord hoe leuk het was om hen daar te ontmoeten... Niet alleen jullie maar ook wij in Nederland genieten mee. Fijne voortzetting van jullie reis!

• 17 Oktober 2011 - 13:59

TT:

Nounounou...............

• 17 Oktober 2011 - 14:39

Nathalie V L:

Loes en Anne,

Weer een leuk verhaal en vooral super foto's!
    Fijn dat het zo leuk was met jullie pap en mam!

Veel plezier in Bolivia!

Liefs Nathalie

• 17 Oktober 2011 - 19:03

Bram En Renée:

Wauw! Wat een prachtig land.

Staat opeens hoog in mijn verlanglijstje!

Heel veel plezier in de Jungle.
    X!

• 18 Oktober 2011 - 18:05

Linda M:

Hee Anne & Loes,

Wow! Wat een verhaal weer! Ik geniet er elke keer van om het te lezen en ook de foto's zijn natuurlijk super! Stiekem heb ik het meeste genoten van dit verhaal, omdat er natuurlijk voor mij veel herkenning in zit. Wat is het toch mooi daar..

Nu weer een nieuw land en dus weer nieuwe indrukken. Ik ben jaloers hoor! Geniet er nog maar heel veel van samen, want de tijd vliegt!

xx Linda

• 19 Oktober 2011 - 08:41

Janne:

Begin de dag met een story van Loes & Anne, want dan kijk je vrolijk in de morgen en lach je de hele dag! Ja de hele dag!
    Dames weer een super verhaal. Mijn collega's worden al nieuwsgierig waarom ik zo hard moet lachen. Genieten is dat om te lezen en helemaal met de visualisatie. Lovely!
    Veel plezier in Bolovia en ik hoor het wel of voor ons in december Chili ook de moeite waard is.

Fijne dag/avond!
    kus

• 19 Oktober 2011 - 16:38

Willem En Gerda:

hoi hoi dames
    wat een leuk verhaal weer en weer in een ander land intussen, zo zie je nog eens wat
    en een mooie tijd samen gehad met pap en mam, ja dan is de tijd maar kort he?!! voor hun ook een prachtige belevenis geweest, geniet van alle dingen die jullie doen en tot tot zeggen we maar weer DOEI

• 21 Oktober 2011 - 05:59

Milo:

hoi loes
    wat grappig dat je dropjes mist. je zal dan nu ook wel pepernoten, speculaas en taaitaai missen!!!
    mooie gebouwen heb je gezien en spannende dingen gedaan. ik denk dat ik later ook maar op wereldreis ga.
    je krijgt de groeten van mijn papa en mama.
    kus milo

• 22 Oktober 2011 - 10:55

B:

Hey dames,

Ik had natuurlijk al wat foto`s gezien in V`Bosch maar met dit verhaal erbij.... schitterend.

Toitoitoi, geen zus

• 24 Oktober 2011 - 13:24

Lisa:

Annie, tnx voor je berichtje! Wat een verhaal weer :) en heeeeeeeeeel veel foto's die ik helaas op deze slome internetcomputer niet kan openen dus moet ik er in het klein van genieten. Veel liefs en groetjes aan Loes. X Lisa

• 24 Oktober 2011 - 15:20

Cindy:

Wat een leuk verhaal weer meiden maar inderdaad..... de foto's spreken helemaal voor zich! Wat fijn om jullie zo te zien genieten en stralen. Wat is het toch ook bijzonder om dit met jullie pap en mam te mogen delen. Geniet er lekker van....tja misschien een beetje afgezaagd maar dat is volgens mij toch echt het belangrijkste wat jullie te doen staat!

Veel liefs Cindy

• 24 Oktober 2011 - 21:57

L Smits:

Top verhaal

• 28 Oktober 2011 - 20:13

Inez:

Mooie woorden, mooie foto's, mooi volk en wat bijzonder om ook een stukje van jullie reis met jullie pa en ma te hebben beleefd.

Groetjes Inez

• 29 Oktober 2011 - 09:07

Ilse:

Weer een top verhaal....jullie doen en maken zoveel mee! Erg handig voor later, kunnen jullie alles terug lezen van jullie geweldig reis.

Enjoy! Liefs Ilse.

• 29 Oktober 2011 - 20:00

Sjaakvanmoorsel:

Hé Loes en Anne,
    Wat een prachtige verhalen. Ik denk dat ik mijn oude groene rugzak, die nu al jaren op school ligt met survivalspullen, weer eens mee naar huis neem om ook weer zulke prachtige ervaringen op te mogen doen. Ietwat jaloers lees ik deze mooie verhalen en aanschouw daarbij de prachtige foto's.
    Super. Geniet ze nog met z'n tweetjes.

Lieve groet Sjaak

• 29 Oktober 2011 - 20:16

Tonnie... Van Toos:

Ha die Toos,

Zo aan die aan foto's te zien ben de gij voorlopig nog nie tuis. Nee, dé snap ik wel. Hier wordt de klok al terug gezet. 's Avonds vroeg donker en somber. Da's daar wel anders. Ik mis jou toch wel Toos. Vooral zo in deez donkere dagen. Kik normaal hebben wij zo een optrreden of twee in de week. Dé breekt toch een bietje... wa zal ik zeggen .... de week. Ik heb, werkelijk waar Toos alweer enkele leuke ideetjes voor ons neij repertoir. Mar nou eens efkes iets anders. Ik kreeg nou een speciale aanbieding om eind januari op te treeje vur Caraibische gasten. Die luitjes waren, pak hem beet anderhalf jaar geleje naar Sint Maarten gewist en willen een vet weekendje organiseren. Ik weet nie of gij dan al terug bent mar anders wil ik het toch vur inne keer zelluf proberen. Het lijkt me namelijk zo'n tof volluk. Ze willen noar de zee en ze goan ook een paar dagen uit dur dak. Dé hebben ze mij tenminste verteld. Ze vroegen ook of ik dan mee ging. Ik zei:"Nou as gullie dé persé wilt hebben dan ben ik van de partij." Witte wa 't is Toos... ik wil onderhand ook wel eens mun verzetje. As gé dan al terug bent wil ik natuurlijk wel d'e gij d'r ook bij bent. Ik heur het wel. Geniet samen veul. Dé probeer ik ok........alleen.

Toos unne natte pakkerd van jouwe Tonnie.

p.s. dus as 't kan de léste week van januari vrij houwen.

• 03 November 2011 - 10:44

Rien Van Der Steen:

Wat een fan(ven)tastische reis zijn jullie aan het maken , zeg! Ik had al genoten van de verhalen van jullie pap die ik donderdags wel eens in de kroeg tref. Toch bijzonder, dat die twee ouwelui even overwippen om samen met jullie rond te reizen en te zien hoe anders het daar is. Ik heb ook zitten genieten van de foto's. Geweldig allemaal.

Geniet ervan!

• 06 November 2011 - 18:39

Leandro Tosi:

Hey!
    Nice adventure!!!
    I hope you have arrived in one piece to Jujuy and I wish you a good Jungle experience. !!
    Hope to see you sometimes in this not-so-big world!

Leandro

• 06 November 2011 - 22:08

Petra:

Hoi Loes en Anne

Wat een belevenis zeg!!! Prachtig allemaal wat jullie mee maken.
    Van jullie mam de verhalen ook gehoord. Die hebben ook genoten van de tijd samen met jullie.
    En heel veel foto's gezien. Geniet samen nog van alles wat je daar ziet en doet.
    Tot de volgende keer. Groeten uit Vorstenbosch

• 09 November 2011 - 06:46

TT:

Laat maar weer iets weten dames!!

• 09 November 2011 - 17:18

Janneke:

Helemaal eens met TT!! Beter vaker een kort verhaal, dan 1 x per maand een lange!
    Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen, maar de frequentie mag wel wat omhoog hoor!!

Dikke kussen