4. West Maleisië en Singapore - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Anne Ven - WaarBenJij.nu 4. West Maleisië en Singapore - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Anne Ven - WaarBenJij.nu

4. West Maleisië en Singapore

Door: A. van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Anne

26 November 2013 | Maleisië, Kuching





Ik adem diep in, kijk om me heen en vergeet voor even uit te ademen. Dat Maleisië letterlijk adembenemend zou zijn wist ik niet en dit is slechts alleen het Westelijke deel waarvan veel mensen beweren dat het niet de moeite waard is om te bezoeken. Ik respecteer veel meningen, maar of ik ze ook begrijp..

Mijn zicht wordt kleurrijk gevuld met een prachtige en diverse bevolking. Chinezen, Indiërs en Maleiers staan om me heen. Ze kijken me even aan en negeren mijn vriendelijke 'sawadee'. Ik besef me datzelfde moment nog dat ik in Maleisië ben en niet meer in Thailand. Nu wordt het dus 'Ni hoa, Namaste of Hello'. Onder het motto 'Silence is better than bullshit' reis ik verder in stilte. De meerwaarde van een dialoog met een onbekende die je vervolgens toch nooit meer zal zien lijken zij op dat moment niet in te zien. Gelukkig veranderde dit beeld en het niveau van de gesprekken snel, YES!

Glimmende wolkenkrabbers staan naast traditionele tempels. In de schone straten klinkt Manderijn, Maleis, Tamil en Engels. Chinese en Indiase tempels, moskeeën en kerken staan naast elkaar. Uit de rommelige winkeltjes in Little India klinkt vrolijke Bollywood muziek. In Chinatown kan je souvenirs kopen, lekker eten en één van de vele tempels bezoeken. Voor de prachtig beschilderde deuren staat een altaar en kringelt wierook. Mijn reukorganen worden onaangenaam verrast door gedroogd kruiden en ook al zijn er meer Chinezen dan mensen in de USA die Engels spreken, hier in West Maleisië hebben zij er over het algemeen moeite mee in tegenstelling tot de Indiërs en Maleiers.

De soennitische islam is de officiële godsdienst van Maleisië. De moslims (voor het overgrote deel Maleiers) maken meer dan de helft van de bevolking uit (ca. 60%). De Chinezen zijn aanhangers van het confucianisme, het boeddhisme of taoïsme (ca. 19%), terwijl de meeste Indiërs hindoeïsten zijn (ca. 6%). Ruim 9% van de bevolking is christen. In Maleisië geldt er slechts een beperkte godsdienstvrijheid wat mij er niet van weerhield me na het Thaise boeddhisme te richten op het, helaas voor velen nog wereldvreemde, dudeisme. Dudeisme; het leven is zo slecht nog niet. Ik word enthousiast, geïnspireerd, vrolijk en mezelf vooral bewust van deze prachtige leefovertuiging omdat ik het genoegen heb voor langere tijd met een echte 'dude' te reizen. Het dudeisme wordt me in mijn schoot geworpen. Leven zonder haast, stress en negatieve gedachten. Leven met relaxed gezelschap, vrede en geen verplichtingen. Alhoewel.. Geen egoïsme maar wel verplichtingen: je hebt het leven in je schoot geworpen gekregen en het is je plicht en recht als mens om iets kleins en onaanzienlijks in dat leven te vinden wat je gelukkig maakt. Klein en onaanzienlijk is het niet. Het is groots deze leefovertuiging waardoor ik dan maar heb besloten van deze leefovertuiging mijn geloof te maken. De hippiecultuur is er niets bij en aangezien deze me altijd al erg interesseerde... Het is niet goed, het is geweldig!

Omdat we geen dagen herinneren maar momenten besluit ik op elke plek waar ik kom me niet te richten op datum of tijd, maar me te richten op het maken van mooie herinneringen. Ook al ben ik op plekken geweest waar helaas niets meer te doen was in verband met de moesson (regenseizoen), toch blijven deze plekken me voor de rest van mijn leven bij.
Zo wilde ik op de bonnefooi een hostel vinden en bleek dit avontuur te eindigen in een bordeel waar mijn rugzak, welke nog op mijn rug was bevestigd, werd vastgepakt en naar buiten werd begeleidt. Typisch geval 90% verdwaald, 100% gelukkig waarbij ik ook dit maar beschouwde als een onverklaarbaar mooi mysterie. Zo help je een man welke wordt aangereden en waarvan de dader heel hard wegrijdt.
Zo ben je een ware attractie voor een Indiaanse familie welke zeer trots in het bezit is van grote verrekijkers en zo valt het me op dat veel oudere mannen slechts de topjes van de wijsvinger en duim van hun linkerhand wassen na een toiletbezoek.
Zo komt er een man naast me zitten in de bus welke me blijft aankijken, naar me blijft lachen en me op tig verschillende manieren begroet met verschillende toonhoogtes. Check: geen verborgen camera's, geen Fransje Bauer en dus geen bananensplit. Wel een grote glimlach en veel geluk. Ik vind anders zijn mooi!
Zo lunch ik bij een Chinees in Penang en raak in gesprek met Robert, een Chinese man van 78 jaar welke me een dag later heel Penang laat zien op zijn brommer en het voor elkaar krijgt me alle culinaire hoogstandjes van Maleisië te laten proeven.
Zo passeer ik in Kuala Lumpur zwervers en apen in grote getale, geniet ik op vierendertig hoog van White Russians, koop ik tig bloemetjes voor in mijn haar en zoek ik het bruisende nachtleven op nadat ik bij de Petronas Towers in het parkje genoot van een lekker koud biertje.
Zo valt mijn oog op een dakloze man welke aan het slapen is op karton. Eenmaal gesetteld aan een tafel in een restaurant op straat besluit ik terug te gaan naar deze man, hem wakker te maken en hem aan mijn arm uit te nodigen bij mijn gezelschap. Ik geef hem het menu in handen en er wordt zonder aarzelen gekozen. Ik voel me waar dan ook thuis tijdens mijn reis, wat grotendeels wordt gerealiseerd door de aanwezigheid van anderen. Het is fijn om zoiets in kleine schaal terug te kunnen doen. Gewoon lief hebben en daar van genieten. Niets meer en niets minder.
Zo weet ik dat er elk jaar wereldwijd meer dan duizend nieuwe insecten ontdekt worden, maar dat ik op een berg in Maleisië deel mocht uitmaken van dit feit.. De temperatuur is hoog en wordt alsmaar hoger naarmate ik stijg en zwijg. Ik kan veel insecten negeren maar de bloedzuigers heb ik toch liever van mijn lijf.
Zo is het fijn om later op een scooter te zitten om de verschillende theevelden in de Cameron Highlands te bezoeken terwijl ik ondertussen mijn lichaam nog een keer of vier grondig controleer. Tussen de regenbuien door en tot mijn knieën in het water loop ik naar de Indiër voor een mooi dialoog en overheerlijk eten en introduceer ik frikandel speciaal en (vol trots) Bavaria aan mijn reisgezelschap.
En zo speel ik Yathzee midden op straat, gewoon omdat het kan.

Singapore steelt mijn hart en de inhoud van mijn portemonnee. Een weekend luxe in het kleinste, schoonste en duurste land van Azië, waarom niet?
Ik eet curry in Little India, verdwaal in de menigte tussen de boven- en ondergrondse winkels, geniet van een Indiaans festival tijdens een lichtshow aan het water bij het moderne Marina Bay Sands waar ik een aantal uur daarvoor nog op tweehonderd meter hoogte het beroemdste drankje van Singapore dronk: de Sling. Ontsnappen aan de drukte van de metropool deed ik in een grote club onder het genot van klanken van Sunnery James en Ryan Marciano. De meiden uit Singapore weten wel hoe te dansen. The swing, the carwash, the clumsy, the over dramatic, the self molester.. Alles kwam voorbij. Terecht, want het leven is een dansvloer, de liefde is het ritme en wij zijn de muziek. Wij zijn de muziek, dat nam ik later die nacht iets te letterlijk toen ik samen met Albert uit de Filippijnen uit volle borst vreselijk sentimentele liedjes aan het zingen was in het hostel. Gered door de pracht van de stad zomaar ergens in een gebouw de lift genomen naar veertig hoog en daar in alle rust mijn lekkere biertje opgedronken.


Het leven is een mogelijkheid lieve mensen, dus maak ik hier maar gebruik van.
Ik vlieg nu naar Borneo voor een kleine maand om uitdagingen te ontmoeten, avonturen aan te gaan en mijn dromen te realiseren in gebieden met `s werelds prachtigste natuur. De hand schudden met een Orang Oetan is misschien niet realistisch, maar mijn banaan delen moet lukken.. Toch?



Lieve groetjes,
A.



Ps. Wederom hartstikke bedankt voor alle betrokkenheid, medeleven, interesse en natuurlijk de fantastisch lieve reacties.
Ook al is het maar 10% van al mijn belevenissen en is het maar 1% van al mijn foto's, ik vind het fijn dit met jullie te delen! X


  • 26 November 2013 - 13:40

    Noortje:

    He lieve zus,

    Vanmorgen weer een flinke tijd samen gekletst via Facetime, maar wat hebben we veel onderwerpen niet besproken blijkt uit jouw verslag. Wat gaaf dat je zo gelukkig bent, zoveel verschillende mensen ontmoet en zoveel nieuwe dingen (in)ziet, ontdekt en doet. Geniet ervan lieverd!!!

    Dikke kus van mij

  • 26 November 2013 - 13:48

    Jacques De Groot:

    Alweer een bijzonder mooi verslag Anne, waar we ook uit af kunnen leiden dat het helemaal goed met je gaat.
    Blijf goed voor jezelf zorgen.
    acques en Dian

  • 26 November 2013 - 14:24

    Janneke:

    JOEHOE, EINDELIJK WEER! Je hebt ons lang laten wachten Fos!

    Ben retetrots op je (val in herhaling) en super om te lezen dat je zo onwijs aan het genieten bent, en terecht!

    Geniet ervan lieve Anne en tot gauw weer!

    Dikke kus

  • 26 November 2013 - 15:07

    Benita:

    Wat een prachtig verhaal weer.Wat maak je leuke dingen mee! Fijn dat je er zo heerlijk van kunt genieten!
    Veel plezier nog!! Groetjes, Benita ( buuf van moniek)

  • 26 November 2013 - 17:45

    Dude ( De Enige Echte):

    Han, woorden tekort, emoties te over.

    Fp

  • 26 November 2013 - 19:53

    Janne:

    Prachtig weer Anne!
    En veelal ook herkenning van het mooie land Maleisië.

    Geniet op Borneo en daarna met Loes en Rob.
    Maar dat komt zekers goed!

    Liefs Janne

  • 26 November 2013 - 20:32

    Je Moeder:

    Ha lieve Anne,

    Weer een super verslag! Weer een eiland waar je erg genoten hebt! Weer heel veel inspirerende mensen ontmoet! Weer n maand voorbij! Weer naar het volgende eiland!
    Geniet van en in Borneo!

    Xxxx

  • 26 November 2013 - 20:47

    Bram:

    Heel erg leuk Ann..
    Nu weet ik het, voorlopig niet op wereldreis maar gewoon lekker deze verslagen lezen om toch een beetje wereldwijsheid op te doen.

    Geniet ervan Anne. xxx B

  • 26 November 2013 - 21:30

    Loes:

    Hee lieverd!

    Wat heb je toch weer een geweldig mooi verslag geschreven. Wat een belevenissen maak je mee en wat heb je toch weer mooie plaatjes geschoten!
    Ik vind dat je het super knap doet zo in je (eigenlijk nooit) eentje. Blijf zo genieten Ann en blijf je bewust van deze bijzondere momenten!! Over 3,5 week genieten we samen.. Weer één stap dichterbij, yes!!

    XXX

  • 26 November 2013 - 22:24

    Lieke A.:

    Mooi verslag weer Anne, en prachtige foto's! Geniet! X

  • 26 November 2013 - 22:26

    Juul:

    Wat was het leuk om laatst via FaceTime live je verhalen te horen... Zag je rust en geluk uitstralen... Erg fijn om te mogen zien.
    En wat heb ik genoten van het verhaal van je etentje met een zwerver... Wauw....

    Liefs

  • 26 November 2013 - 22:26

    Esther De Jong:

    Ha die levensgenieter,
    Wat een prachtige belevenissen, die je even prachtig omschrijft. Geniet van al het mooie wat op jouw levenspad komt, Anne. Dat maakt je tot een rijk mens. Liefs Esther

  • 26 November 2013 - 23:31

    Gerda:

    He Anne,
    Weer 'n prachtig verslag en een geweldige belevenis. Jij maakt het wel! Mooi zo!.
    Geniet in Borneo!
    Veel groetjes!!

  • 27 November 2013 - 10:03

    Linda:

    Lieve Anne,

    Je woorden raken me. Het lijkt soms wel of ik een boek lees waarin me meerdere malen wordt verteld
    hoe ik het beste uit het leven kan halen. Je spreuken zetten me aan het denken, laten me het belang van het leven nogmaals inzien. Het is een soort handleiding voor geluk. Ik herken je belevingen en wordt weer opnieuw herinnerd aan het mooie van daar, dankjewel daarvoor. Wil je deze handleiding ook schrijven voor mensen in Nederland ;-)

    Geniet. Xx

  • 27 November 2013 - 15:25

    Marleen:

    Annie, wat een super mooi verhaal weer! En wat fijn om te lezen dat je zo geniet van alles daar! Heel veel plezier nog! xxx

  • 27 November 2013 - 19:54

    Ralf Maike Evi Roos:

    Jaaaaaaa weer een schitterend verslag! Fijn om te lezen dat je zo aan het genieten bent! Echt heel gaaf wat je allemaal meemaakt! En voor ons leuk en interessant om te lezen! Heel veel plezier in Borneo!!!!
    Verder nog bedankt voor je lieve berichtje via de app!
    Groetjes vanuit Vorstenbosch!

  • 27 November 2013 - 22:21

    Floor:

    An an an.... wat maak JIJ mee! Zo klein, zo groot... zo in het NU! Ik geniet van je levenswijsheid die eigenlijk zo simpel klinkt maar soms zo lastig is. Ik wil graag van jouw geloof leren. dat doe ik albij het lezen van jouw verslag! Geweldig!

    Pas goed op jezelf en geniet van de feestdagen met Rob en Loes! in Indonesiè.

    Ik geniet met jullie mee!!

    Trots op je! XXX Floor

  • 27 November 2013 - 22:26

    Wendy En Bente:

    Lieve Anne,

    Wat een super mooi verhaal. Tijdens het lezen zat ik echt te genieten, dus het moet voor jou helemaal genieten zijn!! Een hele fijne tijd in Borneo, wij wachten met veel plezier op je nieuwe belevenissen.....

    Nog super bedankt voor het lieve mailtje naar Bente, je hebt ze echt heel blij gemaakt! Een mailtje alleen voor mij mam, dat vind ik echt geweldig. Lief he van Anne?????

    Groetjes en geniet, Bente en Wendy

  • 28 November 2013 - 08:45

    Petra:

    Hoi Anne,

    Wat een prachtig verhaal weer. Wat doe, durf en zie jij veel!!
    Geniet op Borneo en later met Loes en Rob in Indonesië, dat is ook heel mooi!
    Heel veel plezier nog!!

    Groetjes uit Vorstenbosch

  • 28 November 2013 - 11:36

    Lisa:

    Goed om uit je verhalen op te maken dat je geniet!! Dat is het aller belangrijkste =) Dan geniet ik van je verhalen om even weg te dwalen naar jouw belevenissen.

  • 29 November 2013 - 20:22

    Lizelotte En Madelief:


    hoi juf Anne
    We vinden Het heel Leuk Dat je Weer een mooi avontuur hebt beleefd.
    We vinden je verhaaltjes nog steeds heel prachtig.

    Xxxxxxxxxxx kus kus kus

    Van Lizelotte en madelief (Roos en Jasmijn)

  • 30 November 2013 - 18:34

    Rien In De Rolstoel:

    Hoi anne wat een boeient verslag geniet nog en pas goed op je zelf gr. Rien

  • 01 December 2013 - 18:32

    Miek:

    Hey Lieverd,

    Wat heerlijk weer om je verhalen te lezen. Ik ben super trots op je wat je daar allemaal beleefd en doet! Ik lees een heleboel mooie levenslessen tussen je verhalen door, heerlijk dat je zo ontzettend geniet...

    O, wat kijk ik ernaar uit om samen met jou de Filipijnen te ontdekken....

    Veel plezier in Borneo, Indonesië,.....

    Dikke kus Miek

  • 03 December 2013 - 12:02

    Groep 7/8 Uilenspiegel:

    Hey Anne,

    Lief dat je die zwerver eten hebt gegeven. Hoe reageerde hij daarop?
    We vinden het knap dat je alleen op wereldreis bent. We wensen je nog heel veel plezier!


    Veel liefs van ons.


  • 03 December 2013 - 15:01

    Ria:

    Hoi Anne,

    Wat een belevenissen weer! Je geniet ontzettend en dat verwoord je geweldig in je verhalen. Wij genieten op afstand met je mee. Veel plezier en pas goed op jezelf, Anne. En bedankt voor je lieve smsjes en mailtjes. Het doet ons goed! Jij bent een Topper!!
    Groetjes en een knuffel van ome Henk en tante Ria

  • 07 December 2013 - 08:36

    Petra:

    Hoi Anne,

    Volgens mij ben je vandaag jarig!!
    Dus via deze weg PROFICIAT en maak er een leuke dag van.

    Groetjes uit Vorstenbosch

  • 07 December 2013 - 09:27

    Sally:

    Lieve Anne,

    Jij bent jarig vandaag!!
    Dat je een mooie dag mag hebben, met vrienden over de hele wereld...!

  • 07 December 2013 - 11:12

    Piet En Mia:

    Hoi Anne,
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!!!!!!!
    Wij wensen jou nog heel veel gezonde, mooie, fijne jaren toe.
    Je bent een hele goeie schrijfster .
    Ga zo door, dan komt er vast 'n keer een boek van je uit.
    Vele groetjes van Piet en Mia.

  • 07 December 2013 - 18:36

    Erik:

    Mooi verhaal, Anne!

    En eigenlijk heel normaal :)

    Het ga je goed!

  • 11 December 2013 - 09:21

    Petra Bekkers:

    Liefe liefe anne hier weer iets van petra je kaartje staat tegen de boeda in de hoop dat hij je goed zal beschermen want niets mag jou overkomen en als je het niet meer ziet zitten kom ik je zo ophalen schatje je kunt altijd op mijn rekenen maar ik hoop dat je nog heel lang vanje reizen kunt genieten xxxxxxxxxx en veel liefs van mijn

  • 11 December 2013 - 21:31

    Bianca:

    Hoi Anne,

    Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Meid wat kan je toch prachtig schrijven! Mooi om te lezen hoe intens je aan het genieten bent.

    Groetjes Hans en Bianca

  • 20 December 2013 - 21:13

    Bente:

    hoi lieve anne

    wat leuk dat je met ons deet skajpen
    we hebbn een hondje
    ik heb de hooftrol bij muzecol
    wat fijn dat je al mijn vraagen hebt beantwoort
    heb je mijn meeltje geleezen
    vint je mijn bril egt zoo mooi?
    ik mis je
    waaneer kom je trug
    hoe laat is het bij je


    veel veel veel liefs bente

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

De vorige reis met zuslief, Vandaar dit gevulde archief. Nu alleen het avontuur tegemoet, 't Gaat jullie goed.

Actief sinds 26 Juni 2011
Verslag gelezen: 2607
Totaal aantal bezoekers 215695

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 26 Augustus 1900

Anne van de Ven

Landen bezocht: