3. Thailand in een notendopje - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Anne Ven - WaarBenJij.nu 3. Thailand in een notendopje - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Anne Ven - WaarBenJij.nu

3. Thailand in een notendopje

Door: A. van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Anne

24 Oktober 2013 | Thailand, Krabi



Ik rijd samen met Joas, Daan en Jakob op de scooter naar Pai. Het vermogen van deze scooters is eigenlijk onverantwoord maar wat voelt het fijn om onderweg te zijn naar een bestemming waar velen razend enthousiast over zijn en waar ik tegelijkertijd geen verwachtingen van heb. De route is adembenemend en fascinerend tegelijkertijd. Naast de 762 bochten die we in totaal af zullen leggen komt de cultuur van Pai ons onderweg al tegemoet. Hippies op scooters zwaaien naar ons terwijl ze een joint roken. Het zou zonde zijn het aanbod af te slaan hen te vergezellen. Meer geïnteresseerd in hen dan de drugs en drank luister ik, wederom, vol grote betrokkenheid naar de verhalen die ze vertellen. Weliswaar zijn de verhalen van een hippie uit Pai die stoned is van het blowen anders dan de verhalen van een monnik welke zijn leven volgens het Boeddhisme leeft, maar het blijft cultuur, de cultuur in uiterste extremen hier in Thailand and I love ittt (in de meeste gevallen). Het is namelijk niet de bestemming die mij reis maakt, maar de mensen die ik er ontmoet.
De mannen blijven het vermogen van de scooters graag testen. Ik neem gas terug, geniet van het moment en heb het gevoel dat ik helemaal alleen op de aardbol ben. Onbeschrijflijk hoe prachtig en rustig de omgeving van Pai is. Ik stop, parkeer mijn scooter in het groen en kijk kilometers ver weg de natuur in. De zon schijnt fel, ik draag mijn gele helm en zit tussen kleurrijke bloemen terwijl mijn voeten op een rots in de stromende rivier rusten. Ik probeer hetgeen wat mijn pupillen waarnemen op beeld vast te leggen maar het lukt me niet. Terwijl ik dagdroom en bijna in het stadium ben dat ik wil gaan liggen om mijn ogen te sluiten wordt mijn aandacht getrokken door drie lokale vrouwen. Ik zwaai en lach naar hen. Ze zijn traditioneel gekleed met onder deze mooie en kleurrijke kleding hoge, donkere laarzen en op hun rug kilo's groenten vol zand. Ze zijn vast onderweg naar huis van een dag hard werken. Ik ga staan en wijs strak en vastberaden naar mijn camera. Ik krijg drie serieuze blikken terug en dan maakt één van hen heel vastberaden, serieus en koel een gebaar dat ze hier geld voor wilt. Wauw, even bevind ik me in Peru, Bolivia, Nepal en dan besef ik me dat dit mijn eerste onderhandeling wordt als het gaat om het vastleggen van mensen. Ja, zij zijn het zeker waard. Natuurlijk betaal ik! De vrouw maakt een kort gebaar door haar kin op te tillen en geeft me, doordat ze de route alweer bijna vervolgen, niet het gevoel dat ik de tijd kan nemen voor portretfoto's. Ik sta nog steeds aan de andere kant van de weg. Er zit zeker tien meter afstand tussen ons. Ik zoom snel, klik wat foto's en weg zijn ze. Ik spring terug op mijn scooter en lach. Dit is fantastisch! Ik zoek naar de mannen, welke kilometers verderop stil blijken te staan omdat de weg wordt geblokkeerd door koeien en kalfjes. Samen vervolgen we de route richting huis. Onderweg, in donkere steegjes en kleine dorpjes, moeten we goed opletten geen van de vrouwen te raken die ons continu drugs aanbieden terwijl ze midden op straat staan. Alle soorten drugs. We trotseren zelfs plekken waar we rijkelijk worden vergezeld door paddo's in het wild. Geen wonder dat we op elke hoek van de straat mushroomshakes kunnen bestellen.

Ik ontmoet Tony. Tony werkt bij de bamboobungalows waar we verblijven. Tony is klein, draagt alle kleuren van de regenboog, dreads en een gouden tand, heeft een speelgoedpistool met gele kogels op zak om de wilde katten weg te jagen en hij geeft gratis grapjes en knuffels. Tony is ontzettend fijn om om me heen te hebben. Heel relaxed en vertrouwd en daarnaast is Tony hét voorbeeld dat de gelukkigste mensen niet het beste van alles hebben maar het beste van alles maken. Tony is een inspiratiebron. Tony is voor de vijf dagen dat ik in Pai ben mijn held, dat zeker!
Ik zit achterop de scooter van Tony en rijd samen met hem naar een kraampje met jonge lokale jongens en hen insecten. Ze verkopen vliegende herten. Hier wordt niet gewed op kippen, buffalo's of Thaien zelf die de strijd met elkaar aangaan. Nee, hier in Pai wordt gewed op vliegende herten. De beesten zijn een stuk kleiner dan het hiervoor genoemde maar de inleg en winnende bedragen niet.
Ik krijg antwoord op de vraag welke insecten me altijd met hoge snelheid benaderde in het donker tijdens mijn meditatie en ik heb alle begrip voor mijn reacties hierop. Ik koop twee mannelijke vliegende herten en één vrouwtje. De mannetjes zitten gescheiden vastgebonden op een bamboostok. Ik houd de één uiterst links van me en de ander uiterst rechts om een confrontatie tussen de twee te voorkomen. Het vrouwtje belandt in de tas van Tony, tussen zijn pasjes en vloeitjes, zo vrij als een jong en springend hertje in een groene weide.
Tony is als een kind in de snoepwinkel. Hij maakt de vliegende herten direct los zodra we thuis zijn en speelt met hen zoals een kat met een bolletje wol speelt. Ik waardeer Tony's mannelijkheid des te meer als ik links naast me kijk en 'mijn mannen' gestapeld in een hoekje van de bank zie zitten.
Wat een sensatie. Wat een spektakel. Wat een hoge verwachtingen! Tony heeft ons opgewarmd met heftige en moordlustige verhalen over de kracht en het doorzettingsvermogen van vliegende herten. Er wordt gewed, het vrouwtje wordt vastgebonden en de mannetjes met elkaar geconfronteerd. Ik bevind me middenin de gevarenzone met mijn filmcamera maar het kan niet anders dan dat dit het meer dan waard moet zijn.
Opname 1: 4.06 minuten. De vliegende herten blijven verstijfd zitten.
Opname 2: 3.37 minuten. Tony schudt de beesten zoals een peuter dat met een rammelaar doet onder het mom: 'deel van de warming up'.
Opname 3: 5.31 minuten. De beesten lopen weg. Weg van elkaar en weg van ons. Aan het doorzettingsvermogen van Tony ligt het niet om hen elke keer weer op de startblokken te zetten.
Opname 4: 1.19 minuten. Joas kietelt de beesten met een stokje hout over hun hoorn terwijl Tony ze tegen elkaar houdt.
Opname 5: 0.36 seconden. De één tilt de ander op. K1, recht voor onze neus.
Er wordt gevochten! En wat wordt er door ons gejuicht! Eventjes heel luid... Tot er een vliegend hert letterlijk voor zijn leven rent. In alle stilte maken we oogcontact terwijl onze lippen pruilen.
Opname 6: Vindt niet plaats.
Weinig agressie dus, best wel lieve beesten eigenlijk. Ze pakken het slim aan. Als ze dit allemaal zouden doen is de lol er zo vanaf bij de Thaise bevolking.
We schuiven aan tafel bij Mok. Ze heeft speciaal voor ons een diner bereidt. Jakob drinkt extra biertjes. Zijn vliegende hert wordt bekroond als held van de avond. Gewoon omdat het bleef zitten en niet is gevlucht.

Ik zit in Bangkok, heb een bucket op schoot en kijk gefascineerd naar alle ladyboys die aan een paal hangen met een strakke latex outfit om hun slanke lijf.
Ik drink Chang in Koh Phangan. De live band speelt `s werelds prachtigste liedjes met gigantisch veel passie en plezier terwijl ik de enige ben in de bar. De dansvloer is van mij!
Ik zit in Pai. We chillen op een kleine veranda bij de bungalow van een jongen uit Hamburg; versierd met tattoo`s en gezegend met fantastische verhalen. Hij zingt zijn boeiende levensverhalen. De bierfles is zijn microfoon, de joint zijn ontspanning en wij zijn publiek. Pure cabaret.
Ik zit in Ayuthaya op de avondmarkt met Roti in mijn handen en luister hoe er een poging wordt gedaan zuivere noten uit de speakers te laten klinken. Mensen met een beperking proberen hier wat geld te verdienen en wisselen elkaar keurig af.
Ik sta in Chiang Mai en besef me dat ik het enige Westerse meisje in deze club ben. Alle Westerse mannen zitten vastgeplakt aan een Thais meisje. Alleen als er met de knip wordt getrokken worden die acties geaccepteerd door de meisjes en een man negeren of afkeuren wordt met gemak door ze gedaan. Ik bevind me middenin de prostitutie. Ik voel (figuurlijk) erg mee met de meisjes en verlaat de club. Zoals ik andere plekken verliet waar ik zeer trieste, arme, gehandicapte, hopeloze, wanhopige en dakloze mensen trof. Meer dan een glimlach als blijk van liefde en een kleine donatie gaf ik niet. Maar toch namen zij meer van mij dan ze zich zullen beseffen.

Ik heb mijn PADI Open Water in Koh Tao gehaald. Mijn gevoel ging van down to earth, up in space terwijl ik me onder zeelevel bevond. Horen zonder te luisteren. Praten zonder te spreken. Alleen zijn maar toch samen. Ultieme rust. Het geluid van de stilte, zoals mijn helden Simon en Garfunkel zeggen. Ik voel de plankton op me zitten en daal 22 meter. Ik word omringd door kleurrijke scholen vissen in helder blauw water. De ene vis nog mooier dan de ander, nog groter dan de ander. Ik geloof het feit meteen dat we meer over het leven op de maan weten dan over het leven in de oceaan. Later geniet ik in mijn hangmat met een verse sinaasappelsap van de zonsondergang. Ik volg met mijn ogen de krabben op het strand en voor het eerst in mijn leven zie ik een vliegende vis die zich boven het water verplaatst. Mijn eenmansfeestje lijkt compleet als ik later om de maan een halo zie. Levenskunst!
Ik heb in Koh Panghan over zandbanken gelopen en geknuffeld met een lieve, kleine Thai.
Ik heb de meest fantastische zonsondergang gezien in Koh Samui naast de Grandfather rock (rots in de vorm van een rampetamp/ sergeant- majoor/ jongeheer ofwel het mannelijke geslachtsapparaat).
Ik heb een hele familie wilde apen bij me op een klein bootje gehad in Krabi onderweg naar mijn klimavontuur op Railey beach.
Ik heb salsales gekregen onder de volle maan op het strand van Koh Phi Phi en heb al deze indrukken verwerkt op Koh Lanta, waar ik op een scootertje reed met mijn paarse helm en bij elke reggea bar stopte om te genieten van het uitzicht op de blauwe Andaman en omliggende eilanden. Natuurlijk was elke stop weer een reden voor een culinair Thais hoogstandje. De Thaise keuken is zo gigantisch goed en uiterst voortreffelijk dat ik zelfs als ontbijt Thais at, als snack rijstkoekjes en 's avonds (na allerlei curry's en verse fruitsappen) werd vergezeld door typische Thaise dranken als Hong Thong, rijstwijn of een lekkere Chang. Ik at wereldberoemde pannenkoeken van Mr. Ali in Koh Tao tot schorpioenen op Koh San Road terwijl, volgens mij, 's werelds grootste kakkerlakken om me heen circuleerden. Overheerlijke sushi in Pai tot een bananenloempia in Chang Mai. Ik nam een komkommermasker in Ayuthaya en mango sticky rice op de avondmarkt in Krabi. Overheerlijke mosselen in Koh Samui tot krentenbrood van de 7/11. Men moet namelijk eten wat men lust en lijden wat men kan.

Niets is voor altijd dus zo komt er na twee maanden Thailand een eind.
Volgens de Chinezen zijn alle wegen goed voor diegene die niet weet waar hij naartoe wilt. Iene, miene, mutte.. Ik kies daarom maar voor het onbekende Maleisië! En wellicht is er voor Maleisië ook niet meer nodig dan slechts een oprechte glimlach om verliefd te worden op dat land.


Lakoon.


Ps. Thanks voor alle fantastische berichten op m'n vorige reisverslag!



  • 24 Oktober 2013 - 10:29

    Juul:

    Lieve Anne, wat is het een feest om je verhalen te lezen! Heel veel plezier in Maleisië... Ben nu al benieuwd naar je volgende reisverslag! Liefs x

  • 24 Oktober 2013 - 10:29

    Luuk Smits :

    Alleen al de manier van schrijven is bijzonder! Laat staan de inhoud van het schrijven. Prachtig, bijzonder, 'da fok' en pakkend stuk Anne!

  • 24 Oktober 2013 - 10:50

    Je Moeder:

    Hoi lieve Anne,
    Wat heb ik uitgekeken naar je verslag, geweldig hoe je schrijft en ongelofelijk wat er allemaal op je pad komt! Wat een levenservaring!
    Nu op naar Maleisië. Dit land gaat vast ook heel veel bieden.
    Goeie en veilige reis toegewenst!
    Liefs XXX

  • 24 Oktober 2013 - 11:15

    Jeanne:

    Anne.
    Mijn advies; SCHRIJF EEN BOEK !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Wat heerlijk om jouw belevingen op papier te mogen meemaken.
    Met bewondering en verwondering beleef jij de dingen die op je pad komen.
    Jij bent wie je wilt zijn, gewoon Anne van de Ven die dit toch maar even doet en zoveel mensen mee laat genieten.
    GEWELDIG.
    Ik wens je nog een veilige tijd daar op jouw plekje.

    XXX gr. Jeanne.

  • 24 Oktober 2013 - 11:17

    Yvonne:

    Hee anne, wat een bijzonder gaaf verhaal! Echt super!

    Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal...

    Veel plezier in maleisie!

    X yvonne

  • 24 Oktober 2013 - 11:20

    TT:

    Nou Anne, wat onvoorstelbaar wat je ontmoet op je pad!
    Pas goed op jezelf.

  • 24 Oktober 2013 - 11:23

    Dude:

    He Han,

    Geweldig, leuk om te lezen, geeft een goed beeld en waardering.
    Damed proud. Enjoy



    X

  • 24 Oktober 2013 - 11:40

    Rien In Rolstoek:

    Hoi anne wat een boeient ver haal ik wou dat ik even met je mee kon maar dat doe in mijn gedachten ik zie het zo vóor me ik ben op moment erg ziek en heb nu een neussonden ik weeg nog 66 kilo en ben erg moe maar door je verhaal te lezen ktijg ik weer war energie dikke knuffel en nog een fijne reis verder gr. Rien

  • 24 Oktober 2013 - 11:49

    Jurgen:

    Hallo Anne,

    wij kennen elkaar niet, maar ik lees af en toe reisverslagen van (zuid)oost-azie "ter voorbereiding" op mijn reis. Normaal gesproken lees ik alleen maar, maar ik vind jouw verhalen zo mooi om te lezen!! Dit omdat het gedeeltelijk herkenbaar is (wordt niet mijn eerste reis) maar vooral door jouw manier van schrijven! Mijn complimenten daarvoor, geweldig!!

    Veel plezier in Maleisie

  • 24 Oktober 2013 - 12:19

    Lisa:

    Lieve Anne,
    Prachtig verhaal! Bijzonder mooie ervaringen die door jou schrijfstijl levend worden voor mij. Geniet nog heel veel en pas goed op jezelf. Maleisië krijgt ook vast mooie verhalen van jou!
    Dikke knuffel

  • 24 Oktober 2013 - 12:25

    Anja:

    Hoi Anne wat een geweldig verhaal. Je neemt me mee in gedachten. Je schrijft boeiend!! Geniet in Malaisie xxgroet uit Rooi Anja

  • 24 Oktober 2013 - 12:29

    Noortje:

    He lieve zus,

    Even in de pauze tijd maken voor je verslag..ik MOEST het gewoon meteen even lezen. Wat heb je het weer geweldig geschreven, ik was bijna bij je.
    Geniet van Maleisie, het zal vast en zeker geweldig zijn!

    Dikke kus!!

  • 24 Oktober 2013 - 12:45

    Agnes Taubert:

    Was gewoon even nieuwsgierig naar je en was aangenaam verrast door je verhalen. Erg mooi. Fijne tijd in Maleisië.

  • 24 Oktober 2013 - 13:04

    Rob:

    Annie,

    Ik val in herhaling maar wederom prachtig geschreven. Mooi en indrukwekkend!
    Trots op je!!

  • 24 Oktober 2013 - 13:20

    Ralf Maike En Evi :

    Ha Anne!
    Wat heb je weer een geweldig verhaal geschreven!!! Echt mooi om te lezen wat je allemaal meemaakt en hoe je dit allemaal zo mooi opschrijft!!! Verder ook schitterende foto's, zaten een paar herkenbare foto's voor ons tussen! Wat is het toch ook een prachtig land! Nu op naar Maleisië, wat waarschijnlijk ook helemaal geweldig zal zijn!
    Geniet van je trip, dan genieten wij van je mooie boeiende verhalen!!!
    Groetjes,
    Ralf, Maike en Evi.

  • 24 Oktober 2013 - 15:17

    Marloes:

    Ik ben heel blij dat er een aantal mensen niet zijn komen opdagen op hun afspraak, heb ik mooi even jouw verhaal kunnen lezen. Geweldig!
    Lieve Anne, geniet van de tijd in Maleisie!

    x Marloes

  • 24 Oktober 2013 - 15:19

    Marleen:

    Wat een mooi verhaal Annie en wat fijn om te lezen dat je het daar zo geweldig hebt! Heel veel plezier in Maleisië!

    Xx Queenie

  • 24 Oktober 2013 - 16:23

    Janneke:

    YES! Altijd leuk jouw verslagen te lezen, geniet en relaxed lezen.. zo trots op je en geweldig om te lezen wat je meemaakt en hoe jij jouw beleving daarbij perfect weet te omschrijven.

    Lieve Fos, geniet onwijs en fijn dat je ons een beetje laat mee genieten!

    Dikke kus,

    Janneke

  • 24 Oktober 2013 - 18:28

    Karen:

    Lieve Schat,

    Wat heerlijk om weer een verhaal van je te lezen.
    Geweldig wat je allemaal meemaakt!

    Ben trots op je maatje!

    Veel plezier in Maleisië!!
    Dikke kus en knuffel vanuit vorstenbosch xx

  • 24 Oktober 2013 - 19:01

    Loes:

    Ann!! Yes, ik was weer even bij je tijdens je reis!! Wat heb je weer een geweldig mooi verhaal geschreven zeg. Jij schrijft zo werkelijk en helemaal in de verbeelding!

    Ik ben trots op jou hoe je dit allemaal doet, alsof je nooit anders gedaan hebt.. Het hoort bij jou!

    Tot over 8 weken!! :-)

    Xx Lo

  • 24 Oktober 2013 - 21:10

    Mari Van Summeren:

    Hallo Anna,

    Weer een boeiend, mooi reisverslag wat ontzettend mooi is om te lezen.

    Geniet in Maleisie en wij wachten met spanning op je volgende verslag.

    Gr Mari en Liesbeth en de rest

  • 24 Oktober 2013 - 21:33

    Linda :

    Lieve Anne,

    Heel gaaf hoe jij het allemaal beleefd hebt! Heb je in krabi ook die lopende vissen gezien.
    Maleisië is en blijft een toppertje voor ons, de busreis ernaartoe was al een overgang, prachtige wegen met veel groen. K.L. daarentegen weer oer Aziatisch. Neem een mei goreng en denk aan ons, hier hebben wij in Borneo zo van genoten met een kokosnootje erbij. En als je de mogelijkheid hebt BORNEO het land van de Oerang Oetang. Maar lieve Anne jij kiest wel lekker zelf jou bestemmingen uit.
    Ik vind het zo knap dat je zo geniet met al die vreemde nieuwe mensen/vrienden.

    Veel plezier daar xx

  • 24 Oktober 2013 - 21:35

    Linda:

    Iets vergeten, bestel een mur tabak als je het tenminste zo schrijft. Je spreekt het in ieder geval uit als moer tabak. Soort vierkante hartige pannenkoek KEI LEKKER!

  • 24 Oktober 2013 - 21:57

    Petra:

    Hoi Anne

    Wat een prachtig verhaal weer. Boeiend om te lezen!
    De foto's bij je verhaal zijn ook mooi!
    Nu gaan genieten in Maleisië!
    Veel plezier daar.

    Groeten uit Vorstenbosch

  • 24 Oktober 2013 - 22:29

    Mirjam:

    Hee Anne!
    Wat een feestje weer om je verslag te lezen. Blijf genieten van al wat komen gaat. Have fun!! Xxx
    Oja... Dikke knuffel van Bram!

  • 25 Oktober 2013 - 00:38

    Gerda:

    Hallo beste Anne,
    Wat een fantastisch verhaal en belevenis. Je beschrijft alles enorm goed, daar kan je zeker iets mee gaan doen.
    Heel fijne tijd in Maleisië.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Veel groeten !!

  • 25 Oktober 2013 - 06:39

    Lincy Van Den Tillaart:

    Ha lieve Anne,

    Het is je weer gelukt! Ik ben weer helemaal meegenomen in je geweldige verhaal, ervaringen, belevenissen, gevoel!
    Heerlijk om herkenbare dingen te lezen van het bekende Azië, maar ook vooral de manier waarop je al deze ervaringen pakt.

    Geniet van het prachtige Maleisië!

    Liefs, Lincy

  • 25 Oktober 2013 - 10:16

    Janne:

    Wow Annie wat een prachtverhaal en belevenissen!
    Door je manier van schrijven voelt het als lezer dat je het ook meemaakt. Geweldig!
    Je geniet intens dat is mooi om te lezen!

    Heel veel plezier in Maleisië!
    Maak zeker de oversteek naar Borneo, want dat is te mooi.

    Have fun!

  • 26 Oktober 2013 - 00:13

    Floor:

    Lieve an! Ge-wel-dig!!! Ik zou Tony graag willen ontmoeten!! Wat schrijf je prachtig anne! Geniet nog lekker verder! Ik geniet met je mee!! Take care! Xxx

  • 26 Oktober 2013 - 08:45

    Lieke A.:

    Anne, super verslag!
    Geniet van Maleisië.

    X Lieke.

  • 28 Oktober 2013 - 20:19

    Eugenie:

    Anne,

    Om jouw verhaal te beleven, sluit ik me altijd heel even af van deze wereld. Ik wil het voelen tot in mijn tenen, ik wil het ervaren tot in mijn aderen. En dat dat niet zo moeilijk is met de manier waarop je schrijft, lees je wel terug in alle andere reacties.

    En die ene zin, zo treffend: "hét voorbeeld dat de gelukkigste mensen niet het beste van alles hebben maar het beste van alles maken". Een lijfspreuk die jou ook op het lijf is geschreven!

    Geniet ervan en zoek ook vooral de stilte in de wateren van Maleisië op, nu je je PADI op zak hebt!

    Eugenie

  • 28 Oktober 2013 - 22:44

    Bo Heijman:

    Whauw Anne, wat een verhalen... Wat prachtig geschreven! Heerlijk om je zo te volgen.

    Geniet van Maleisië!

    Liefs, Bo

  • 29 Oktober 2013 - 15:10

    Esther, Michel & Isa:

    Ohh, wat genieten we van je mooi reisverhaal in Thailand en de foto's natuurlijk (een beetje herkenbaar voor ons;-)
    Veel plezier in Maleisië en we kijken uit naar je volgende verslag!

    Liefs Esther, Michel & Isa Poels

  • 01 November 2013 - 14:58

    Groep 5/6:

    hoi ik ben Lotte.
    ik mis je heel erg en ik hoop dat je het leuk vint op jou wereldrijs. nog heel veel plezier xxx groetjes Lotte van donzel.
    Hoi ik ben iza van heeswijk ik mis je super erg ik hoop dat je nog een keer langs komt ik wil het gewoon ik miss jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ik vind dat je moet komen als je terug komt doe voorzichtig groetjes iza van heeswijk
    vangraag op bezoek k stefanoppers hoi lieve anne ik mis je heel erg en hoe gaat het met je veel liefs stefan mijn eimal is stefanoppers@ziggo.nl
    van tim hoi anne is het leuk doei groetjes tim.
    hoi anne ik mis je heel erg en ik wil heel graag komen als je terug bent en dan kom ik met opa en oma en de rest van de familie langs en met de paarde spelen GR.Bram van der rijt
    hoi ik ben noa ik mis je heeeeeeeeeel erg ik ben 10 jaar geworden en mijn verjaardag duurde tot en met half elf en vandaag vier ik mijn kinderfeest die duurt tot en met tien uur groetjes noa
    hoi anne ik ben het zusje van floor
    ik volg je websit al een paardagen
    klopt het dat je een emailtje van floor hept gehad?hoi ik ben janne ik zit nu in jou klas ik misje heeeeeeeeeeeeeel erg doei gr janne
    en natuurlijk heel veel groetjes van ons allemaal!!
    Elma

  • 05 November 2013 - 22:38

    Moniek:

    Haa lieve vriendin!

    Wat een prachtig verhaal! En wat een levenservaring An. Iets om nooit meer te vergeten.
    Ik ben trots op jou.

    Liefs Moniek

  • 07 November 2013 - 21:37

    Karin (mama Van Floor):

    Mooie ervaring, mooie verhalen Anne. Dank voor het delen van je wereld.

    Groet,

  • 09 November 2013 - 16:40

    Jelle En Mitchel:

    lieve juf Anne ik en Mitchel missen je en de klas ook. is het leuk in Maleisie? volgens mij heb je het heel mooi gehad in thailand.

    wanneer kom je trug? hoopelijk snel groetjes Jelle en Mitchel.

    het is heel leuk in groep 6 aleen wel moeilijker dan groep 5. we doen niet aan zulken dingen als wij bij jou deden zoals naar de varkens boerderij en op de tafel zitten met school tv.
    en de klas is niet zo mooi versierd als bij jou daar was het veel mooier. nog een keer groetjes Jelle en Mitchel




  • 09 November 2013 - 19:57

    Wendy En Bente Smits:

    Lieve Anne, wat fijn om weer iets van je te lezen. Bente vraagt er vaak naar en eindelijk staat er weer een reisverslag op. Jeetje wat kan je toch mooi schrijven, je kan straks al je verslagen uit laten brengen in een boek. Super mooie ervaringen in Thailand en nu naar Maleisie! Wij zijn zelf in Maleisie geweest en wij vonden het heel erg mooi. Dus we zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen en belevenissen. Heel veel plezier!!!

    Groetjes Wendy en dikke knuffel van Bente Smits

  • 09 November 2013 - 20:39

    Bente Smits:

    hoi lieve Anne



    ik mis je zoo.het gaat goed op school maar bij jou ging het veel beter.ik ben benieuwt wanneer je trug komt.
    soms lig ik in bed en denk ik aan jou dan denk ik gaat alles wel goed met juf Anne. ik wil wel mee maar daar ben ik te laat voor. je hept het vast top daar.nog even over school het gaat goed maar ik heb nog steets moejte met spelling zooals je kan zien. maar ik ben wel goed in verhaalen schrijven maar dan wel met veel spellings fouten ha ha ha.


    veel liefs Bente





  • 11 November 2013 - 20:07

    Bente:

    hoi lieve Anne

    wat leuk dat je een meeltje stuurt naar de klas
    en wat leuk om te horen dat alles goed gaat daar
    maar ik heb nog wat vragen
    1.waar slaap je
    2.wat eet je
    3.heb je mijn Anne koek al op

    heel veel groetjes Bente

  • 24 November 2013 - 13:56

    Petra Bekkers:

    Hoi anne. Ik was je ff kwijt, maa door hulp van iemand anders heb ik je weer gevonden. Wat leuk dat je een kaartje stuurde, ben daarerg blij mee. Inmiddels ben ik 65 geworden en heb me een beetje zorgen over jou gemaakt omdat ik je niet kon vinden. Ik ben trots op je, dat je deze reis onderneemt. Wou dat ik even bij je was, bij een meisje dat zo sterk is als jij. Ik wens je een goede reis en pas goed op jezelf.ik blijf je volgen en hoor graag weer iets van je. Daarbij wens ik je veel liefs en groetjes petra.xxxx

  • 25 November 2013 - 19:36

    Sander:

    hoi anne
    hier een berichtje van mij hoe gaat het met je je hebt zeker al veel gezien van de wereld gezien heb je het goed naar je zin ik probeer met Petra en de andere de school nog steeds netjes te houden.
    ik mis je nog steeds weet je al wanneer je terugkomt?
    nog een paar weekjes en dan is het alweer kerstvakantie hier heb ik ook wel zin in
    pas goed op jezelf en veel lieve groetjes van sander xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx love you xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 29 December 2013 - 15:29

    Iza Van Heeswijk:

    Hoi Anne,
    ik vond je verhalen heel leuk ik mis jou
    is het leuk op vakantie ik denk het wel en ik heb leuk nieuws
    ik en Marijn hebben verkering. Gr iza

  • 07 Februari 2014 - 17:22

    Boanne:

    Hoi juf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

De vorige reis met zuslief, Vandaar dit gevulde archief. Nu alleen het avontuur tegemoet, 't Gaat jullie goed.

Actief sinds 26 Juni 2011
Verslag gelezen: 2640
Totaal aantal bezoekers 215694

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 26 Augustus 1900

Anne van de Ven

Landen bezocht: